Ursus Ekovolt to elektryczny autobus z fabryki traktorów

Producent traktorów wkracza na nowy rynek. Firma będzie sprzedawała ekologiczne autobusy.

Aktualizacja: 22.09.2015 11:45 Publikacja: 22.09.2015 11:29

Ursus Ekovolt to elektryczny autobus z fabryki traktorów

Foto: spółka

Ursus, firma kojarzona z rynkiem traktorów, bierze się za produkcję autobusów. Spółka ma już homologację na autobus elektryczny o nazwie Ursus Ekovolt, który opracowała razem z Politechniką Lubelską. Chce go sprzedawać w kraju i eksportować do państw Unii Europejskiej.

Elektryczny autobus z Ursusa już jeździ po Lublinie. W najbliższym czasie Ursus ma wziąć udział w przetargach organizowanych w Szwecji, Anglii, Izraelu, Czechach i Meksyku, których przewoźnicy zamierzają kupić łącznie ponad pół tysiąca autobusów elektrycznych. Także polski rynek dla tego typu pojazdów jest bardzo obiecujący. Według analiz spółki, w perspektywie najbliższych 3 lat w polskich miastach odbędą się przetargi na zakup 500-600 nowych autobusów na prąd.

Minimalny koszt Ekovolta to 1,6 mln zł. Choć jest on ok. 2-krotnie wyższy od autobusu tradycyjnego to późniejsze koszty eksploatacyjne są niższe aż o 75 proc. Ursus chce dalej inwestować na dalszy rozwój takich pojazdów i liczy się z koniecznością znaczącego zwiększenia kapitału obrotowego.

Wg raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Polska jest trzecim największym producentem autobusów w UE (prognoza na 2015 rok to 5,3 tys. szt.). Zdecydowana większość (ponad 80 proc.) autobusów produkowanych w Polsce jest sprzedawana na rynkach zagranicznych (głównie Niemcy, Francja, Skandynawia). Normy unijne jednoznacznie wspierają rozwój transportu miejskiego o obniżonym poziomie hałasu i emisji spalin, czyli m.in. autobusy elektryczne. Tego typu pojazdy produkuje już m.in. Solaris pod Poznaniem i Volvo we Wrocławiu.

Solaris podpisał niedawno umowę z francuskim przedsiębiorstwem transportu publicznego Régie autonome des transports Parisiens (RATP) dotycząca testów autobusu Urbino 12 electric. Pojazd będzie jeździł po Paryżu przez dwa miesiące. Testy są ścisle związane z planami RATP zakładającymi, że do końca 2025 roku przewoźnik będzie miał w swojej flocie wyłącznie pojazdy bezemisyjne. Bezemisyjne autobusy elektryczne Solarisa jeżdżą już w Niemczech (m.in. w Brunszwiku, Hamburgu, Dreźnie i Düsseldorfie), w Polsce (w Warszawie, Jaworznie i Ostrołęce) oraz w Szwecji (Vasteras). Wkrótce wyjadą również m.in. na ulice Barcelony.

Autobusy elektryczne i hybrydowe mają w publicznym transporcie nabierać coraz większego znaczenia Według analiz Frost & Sullivan, do 2020 roku sprzedaż takich pojazdów wzrośnie o przeszło jedną piątą, a zamówienia ze strony transportu miejskiego mają sięgnąć poziomu 42 tys. sztuk.

Ekologiczny transport miejski wspiera także projekt unijnej dyrektywy dotyczący infrastruktury dla paliw alternatywnych: zakłada on wzrost znaczenia pojazdów zasilanych energią elektryczną. - Hybrydyzacja i elektryfikacja układów napędowych stanie się w niedługim czasie powszechnie obowiązującym trendem w autobusowej komunikacji miejskiej – uważa Frost & Sullivan.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach