PKP będzie budować biurowce i centra handlowe warte 9 mld euro

Prawie 9 miliardów euro są warte nowe projekty deweloperskie, które chciałaby realizować PKP poprzez spółkę Xcity Investment.

Publikacja: 02.10.2015 12:21

PKP będzie budować biurowce i centra handlowe warte 9 mld euro

Foto: Bloomberg

W najbliższym czasie ogłoszone zostaną przetargi na 15 inwestycji o charakterze komercyjnym, które Xcity miałaby realizować z deweloperami. Budynki biurowe, galerie handlowe, mieszkania i hotele powstałyby w atrakcyjnych lokalizacjach należących do PKP. Pod uwagę brane są duże miasta jak Warszawa i Katowice, a także mniejsze: Elbląg, Kłodzko, Koło, Koszalin, Kutno, Łowicz, Oleśnica, Chorzów, Bielsko-Biała i Skarżysko-Kamienna.

Będą to kolejne po 7 obecnie realizowanych projektach oraz 3 będących w trakcie rokowań. - PKP jest właścicielem ponad 100 tys. nieruchomości w Polsce. Zarządzamy nie tylko dworcami i terenami przy liniach kolejowych, ale też atrakcyjnymi gruntami w centrach miast. Potencjał właśnie tych terenów staramy się wykorzystywać przy realizacji projektów deweloperskich – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP.

Xcity Investment została powołana z początkiem 2015 roku. Wcześniej PKP sfinalizowała dwa duże przedsięwzięcia: Poznań City Center oraz Galerię Katowicką – duże kompleksy handlowe przy dworcach kolejowych. Obecnie w trakcie realizacji są m.in. kompleksy Kraków Bosacka, Warszawa Zachodnia (realizowany z HB Reavis wart jest 650 mln zł)) i Warszawa Gdańska (z Ghelamco, 2,2 mld zł), ponadto Gdynia Międzytorze i Wrocław Świebodzki. Przykładowo ten ostatni projekt obejmuje zarówno nowoczesną zabudowę jak i rewitalizację obiektów zabytkowych, wraz z przywróceniem ruchu do stacji Dworzec Świebodzki. Z kolei w projekcie Kraków Bosacka założono budowę części biurowej i hotelowej, podobnie jak w inwestycji Gdynia Międzytorze, gdzie dojdzie jeszcze zabudowa mieszkaniowa.

Mniejsze projekty realizowane są w Koninie i Mińsku Mazowieckim. W obu miastach powstaną nowe dworce, ale wraz z nimi zostaną wybudowane galerie handlowe. Przedsięwzięcie w Mińsku pochłonie 30 mln złotych. Inwestycja w Koninie będzie o 8 mln zł droższa. Nie ma jeszcze terminu rozpoczęcia robót: PKP zakłada, że będą to lata 2026-2017. Obie budowy zostaną zrealizowane w ciągu 12 miesięcy. Mają być przykładem, że inwestorzy są także zainteresowani miastami mniejszymi. – Dysponujemy w nich atrakcyjnymi terenami, których potencjał przez lata nie był wykorzystywany – twierdzi prezes Xcity Inwestment, Maciej Król.

Najbardziej spektakularne będą jednak projekty w dużych miastach. Jednym z takich pomysłów jest budowa 200-metrowego biurowca w ścisłym centrum Warszawy. Należąca do PKP spółka deweloperska Xcity Investment chce zagospodarować jedną z najbardziej atrakcyjnych działek w stolicy – 2-hektarowego terenu położonego pomiędzy ulicami Chmielną, Żelazną, Alejami Jerozolimskimi i Aleją Jana Pawła II. Wieżowiec stanąłby na rogu tych dwóch ostatnich. Przedsięwzięcie pod nazwą „Centralna Park" obejmie nie tylko budynek biurowy, ale także zabudowę nad torami kolejowymi. Niewykluczone, że w obiekcie ulokowany zostałby hotel.

Kolej pozbywa się także niepotrzebnych terenów. W ubiegłym roku PKP przeprowadziła w sumie ponad 300 transakcji. Sprzedawała m.in. niepotrzebne dworce, na sprzedaż wystawiane są także mieszkania. Plany PKP na ubiegły rok zakładały pozyskanie ze sprzedaży nieruchomości blisko ćwierć miliarda złotych. W roku 2013 wyprzedaż niepotrzebnych gruntów i budynków przyniosła 203 mln zł.

W najbliższym czasie ogłoszone zostaną przetargi na 15 inwestycji o charakterze komercyjnym, które Xcity miałaby realizować z deweloperami. Budynki biurowe, galerie handlowe, mieszkania i hotele powstałyby w atrakcyjnych lokalizacjach należących do PKP. Pod uwagę brane są duże miasta jak Warszawa i Katowice, a także mniejsze: Elbląg, Kłodzko, Koło, Koszalin, Kutno, Łowicz, Oleśnica, Chorzów, Bielsko-Biała i Skarżysko-Kamienna.

Będą to kolejne po 7 obecnie realizowanych projektach oraz 3 będących w trakcie rokowań. - PKP jest właścicielem ponad 100 tys. nieruchomości w Polsce. Zarządzamy nie tylko dworcami i terenami przy liniach kolejowych, ale też atrakcyjnymi gruntami w centrach miast. Potencjał właśnie tych terenów staramy się wykorzystywać przy realizacji projektów deweloperskich – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Nowa Skoda Kodiaq. Liczą się konie mechaniczne czy design?
Tu i Teraz
Nowa Skoda Superb. Komfort w parze z technologią
Transport
PKP Cargo jest bliżej docelowego stanu zatrudnienia
Transport
Atak Iranu na Izrael. LOT podjął decyzję o zawieszeniu lotów nad Iranem
Transport
Lotnisko w Japonii zamknięte po eksplozji bomby. Mogła pochodzić z II wojny światowej
Transport
Tanie i wygodne czeskie pociągi nie dla polskich pasażerów