Za 400 mln zł PKP poprawi bezpieczeństwo na przejazdach

Blisko 400 milionów złotych wydaje PKP na modernizację przejazdów kolejowo-drogowych.

Publikacja: 14.11.2015 11:21

Za 400 mln zł PKP poprawi bezpieczeństwo na przejazdach

Foto: 123rf.com

Inwestycja, która jest największą tego typu w Polsce i pierwszą w historii polskich kolei ma być zakończona jeszcze w tym roku. Jej efektem będzie przeszło 300 przejazdów zmodernizowanych w 16 województwach. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo w obrębie torów, poprawi się komfort jazdy pasażerów. Także ruch pociągów stanie się bardziej płynny – po zakończeniu remontów odwołane zostaną dotychczasowe ograniczenia prędkości jazdy pociągów.

Pierwszy etap inwestycji objął remont 119 przejazdów na 41 liniach kolejowych w 9 województwach: kujawsko-pomorskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, pomorskim, śląskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim oraz zachodniopomorskim. PLK realizuje równolegle drugi etap inwestycji, który obejmuje teren całej Polski: 185 przejazdów na 52 liniach kolejowych. Najwięcej przejazdów zostanie zmodernizowanych w województwie pomorskim – 45.

Modernizacja przejazdów jest skomplikowanych przedsięwzięciem, wymagającym precyzyjnej organizacji prac, by wynikające z robót niedogodności były jak najmniejsze zarówno dla pociągów jak i przejeżdżających przez tory samochodów. – Projekty przejazdowe to ponad 300 indywidualnych przedsięwzięć logistycznych rozlokowanych w całej Polsce. Każdy modernizowany przejazd jest odrębnym placem budowy, gdzie roboty prowadzi się niejednokrotnie w trakcie trwania ruchu pociągów i pojazdów – wyjaśnia Sylwia Niwińska, dyrektor projektu w PKP Polskich Liniach Kolejowych (PLK).

W trakcie modernizacji stosowane są rozwiązania techniczne gwarantujące wysoki poziom bezpieczeństwa mimo rosnącej liczby aut. Przejazdy wyposażane są w urządzenie zdalnej kontroli. Dzięki temu każda awaria urządzeń na przejeździe jest sygnalizowana u dyżurnego ruchu. Na przejazdach instalowane są także urządzenia do monitoringu i rejestracji zdarzeń.

– Podstawowe roboty budowlano-montażowe zostały już w zasadzie zakończone. W tej chwili wykonywane są ostatnie prace kosmetyczne, podłączanie zasilania, trwają procedury odbiorowe i usuwanie usterek – dodaje Niwińska.

Reklama
Reklama

PLK podaje, że od 2011 roku liczba wypadków na kolei zmniejszyła się o jedną czwartą, a osób poszkodowanych o 44 proc.. W 2014 roku na przejazdach zanotowano o 14 proc. mniej wypadków niż w roku poprzednim. Projekty modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych współfinansowane są z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycja, która jest największą tego typu w Polsce i pierwszą w historii polskich kolei ma być zakończona jeszcze w tym roku. Jej efektem będzie przeszło 300 przejazdów zmodernizowanych w 16 województwach. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo w obrębie torów, poprawi się komfort jazdy pasażerów. Także ruch pociągów stanie się bardziej płynny – po zakończeniu remontów odwołane zostaną dotychczasowe ograniczenia prędkości jazdy pociągów.

Reklama
Transport
Rosyjska lotnicza ruletka. Przestrzeń powietrzna coraz bardziej niebezpieczna
Transport
LOT wycenił koszty powrotu na Ukrainę. To wydatek setek milionów dolarów
Transport
United Airlines znów będzie latać do Izraela. Europejskie linie jeszcze czekają
Transport
Ukraina wjedzie do Polski na europejskich torach
Transport
Armagedon na lotniskach Rosji. Lecą głowy na Kremlu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama