Inwestycja, która jest największą tego typu w Polsce i pierwszą w historii polskich kolei ma być zakończona jeszcze w tym roku. Jej efektem będzie przeszło 300 przejazdów zmodernizowanych w 16 województwach. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo w obrębie torów, poprawi się komfort jazdy pasażerów. Także ruch pociągów stanie się bardziej płynny – po zakończeniu remontów odwołane zostaną dotychczasowe ograniczenia prędkości jazdy pociągów.
Pierwszy etap inwestycji objął remont 119 przejazdów na 41 liniach kolejowych w 9 województwach: kujawsko-pomorskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, pomorskim, śląskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim oraz zachodniopomorskim. PLK realizuje równolegle drugi etap inwestycji, który obejmuje teren całej Polski: 185 przejazdów na 52 liniach kolejowych. Najwięcej przejazdów zostanie zmodernizowanych w województwie pomorskim – 45.
Modernizacja przejazdów jest skomplikowanych przedsięwzięciem, wymagającym precyzyjnej organizacji prac, by wynikające z robót niedogodności były jak najmniejsze zarówno dla pociągów jak i przejeżdżających przez tory samochodów. – Projekty przejazdowe to ponad 300 indywidualnych przedsięwzięć logistycznych rozlokowanych w całej Polsce. Każdy modernizowany przejazd jest odrębnym placem budowy, gdzie roboty prowadzi się niejednokrotnie w trakcie trwania ruchu pociągów i pojazdów – wyjaśnia Sylwia Niwińska, dyrektor projektu w PKP Polskich Liniach Kolejowych (PLK).
W trakcie modernizacji stosowane są rozwiązania techniczne gwarantujące wysoki poziom bezpieczeństwa mimo rosnącej liczby aut. Przejazdy wyposażane są w urządzenie zdalnej kontroli. Dzięki temu każda awaria urządzeń na przejeździe jest sygnalizowana u dyżurnego ruchu. Na przejazdach instalowane są także urządzenia do monitoringu i rejestracji zdarzeń.
– Podstawowe roboty budowlano-montażowe zostały już w zasadzie zakończone. W tej chwili wykonywane są ostatnie prace kosmetyczne, podłączanie zasilania, trwają procedury odbiorowe i usuwanie usterek – dodaje Niwińska.