Za 400 mln zł PKP poprawi bezpieczeństwo na przejazdach

Blisko 400 milionów złotych wydaje PKP na modernizację przejazdów kolejowo-drogowych.

Publikacja: 14.11.2015 11:21

Za 400 mln zł PKP poprawi bezpieczeństwo na przejazdach

Foto: 123rf.com

Inwestycja, która jest największą tego typu w Polsce i pierwszą w historii polskich kolei ma być zakończona jeszcze w tym roku. Jej efektem będzie przeszło 300 przejazdów zmodernizowanych w 16 województwach. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo w obrębie torów, poprawi się komfort jazdy pasażerów. Także ruch pociągów stanie się bardziej płynny – po zakończeniu remontów odwołane zostaną dotychczasowe ograniczenia prędkości jazdy pociągów.

Pierwszy etap inwestycji objął remont 119 przejazdów na 41 liniach kolejowych w 9 województwach: kujawsko-pomorskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, pomorskim, śląskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim oraz zachodniopomorskim. PLK realizuje równolegle drugi etap inwestycji, który obejmuje teren całej Polski: 185 przejazdów na 52 liniach kolejowych. Najwięcej przejazdów zostanie zmodernizowanych w województwie pomorskim – 45.

Modernizacja przejazdów jest skomplikowanych przedsięwzięciem, wymagającym precyzyjnej organizacji prac, by wynikające z robót niedogodności były jak najmniejsze zarówno dla pociągów jak i przejeżdżających przez tory samochodów. – Projekty przejazdowe to ponad 300 indywidualnych przedsięwzięć logistycznych rozlokowanych w całej Polsce. Każdy modernizowany przejazd jest odrębnym placem budowy, gdzie roboty prowadzi się niejednokrotnie w trakcie trwania ruchu pociągów i pojazdów – wyjaśnia Sylwia Niwińska, dyrektor projektu w PKP Polskich Liniach Kolejowych (PLK).

W trakcie modernizacji stosowane są rozwiązania techniczne gwarantujące wysoki poziom bezpieczeństwa mimo rosnącej liczby aut. Przejazdy wyposażane są w urządzenie zdalnej kontroli. Dzięki temu każda awaria urządzeń na przejeździe jest sygnalizowana u dyżurnego ruchu. Na przejazdach instalowane są także urządzenia do monitoringu i rejestracji zdarzeń.

– Podstawowe roboty budowlano-montażowe zostały już w zasadzie zakończone. W tej chwili wykonywane są ostatnie prace kosmetyczne, podłączanie zasilania, trwają procedury odbiorowe i usuwanie usterek – dodaje Niwińska.

PLK podaje, że od 2011 roku liczba wypadków na kolei zmniejszyła się o jedną czwartą, a osób poszkodowanych o 44 proc.. W 2014 roku na przejazdach zanotowano o 14 proc. mniej wypadków niż w roku poprzednim. Projekty modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych współfinansowane są z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii