Reklama

Deszcz pieniędzy dla prezesa Wizz Air. Firma chce go zatrzymać na trudne czasy

Geopolityka, kłopoty techniczne z silnikami, bardzo trudne dla lotnictwa lato — to wszystko nie przeszkodziło liniom Wizz Air w osiągnięciu bardzo dobrych wyników przewozowych.

Publikacja: 25.09.2024 12:41

Deszcz pieniędzy dla prezesa Wizz Air. Firma chce go zatrzymać na trudne czasy

Foto: Filip Frydrykiewicz

Dlatego akcjonariusze postanowili go sowicie wynagrodzić. Wizz Air Holdings Plc planuje stworzenie specjalnego pakietu, którym chce zatrzymać prezesa i założyciela linii Jozsefa Varadiego. Głosowanie zaplanowane zostało na środę, 25 września.

Czytaj więcej

Może przybyć restrykcji na lotniskach. Powodem atak Izraela na członków Hezbollahu

Do przegłosowania przez udziałowców jest jednorazowa nagroda w wysokości trzykrotności wynagrodzenia (951,5 tys dol.) w formie akcji Wizza. Firma zamierza również stworzyć dla niego specjalny program zachęt, które miałyby być wypłacane od 2026 roku. Ten pakiet jest jeszcze większy, bo stanowiłby 500 proc. jego rocznych zarobków — wynika z dokumentów przekazanych akcjonariuszom, do których dotarł Bloomberg.

Dlaczego szef prezes Wizz Air może dostać wielkie bonusy?

Ze swojego szefa akcjonariusze firmy Wizz Air są zadowoleni już od dawna. W 2023 roku przedłużyli o dwa lata długoterminowy program bonusowy, który sankcjonuje wypłatę Varadiemu 134 mln dol. pod warunkiem osiągnięcia konkretnych warunków finansowych. Od tego czasu warunki dla lotnictwa w regionach, gdzie operuje Wizz Air radykalnie się pogorszyły. Nie tylko nie widać końca wojny w Ukrainie, gdzie węgierski przewoźnik był bardzo aktywny i ma uziemione trzy samoloty, ale i systematycznie pogarsza się sytuacja na Bliskim Wschodzie. Linie regularnie odwołują połączenia do Izraela i Ammanu, nie wspominając o Bejrucie. Do tego doszły jeszcze kłopoty z silnikami Pratt&Whitney, co z kolei wyłączyło z floty linii Wizz Air 40 maszyn w szczycie tegorocznego sezonu. Akcjonariusze nazywają ten zbieg niekorzystnych wydarzeń „paradą czarnych łabędzi”.

Jednocześnie akcjonariusze mają nadzieję, że nowe warunki wynagrodzenia pozwolą na zatrzymanie Jozsefa Varadiego w firmie w dłuższej przyszłości, która wcale nie przedstawia się tak różowo. Doceniają jego odważne decyzje, tak jak chociażby ta o uruchomieniu połączenia z londyńskiego Heathrow do saudyjskiego kurortu Dżedda nad Morzem Czerwonym, oraz konsekwentny rozwój linii Wizz Air Abu Dhabi.

Reklama
Reklama

Jak na razie jedynie amerykański fundusz emerytalny California Public Employees Retirement System poinformował, że będzie głosował przeciwko nowemu pakietowi bonusów dla Varadiego. Fundusz ma poniżej 1 proc. akcji Wizz Air Holdings.

Transport
Czarna seria Airbusa. Nowe problemy z najpopularniejszym modelem samolotu
Transport
Embraer znów walczy o polski rynek. Geopolityka bardzo mu pomaga
Transport
Akcja serwisowa Airbusa niemal zakończona. Samoloty wracają na trasy
Transport
Korupcja u rosyjskich budowniczych dróg. Umoczeni menedżerowie i urzędnicy Kremla
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Fiasko budowy lodołamaczy w Rosji. Bez zachodnich części „nie razbieriosz"
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama