Reklama

Unia Europejska zaostrza warunki kontroli bezpieczeństwa na lotniskach

Wracają limity płynów. Komisja Europejska zaostrza warunki kontroli. Lotniska, które inwestowały w nowe skanery do kontroli zawartości bagażu podręcznego, będą stratne.

Publikacja: 01.08.2024 10:54

Unia Europejska zaostrza warunki kontroli bezpieczeństwa na lotniskach

Foto: Adobe Stock

Nowe zasady będą obowiązywały już od 1 września 2024 we wszystkich krajach UE, oraz w Islandii, Szwajcarii, Lichtensteinie oraz Norwegii.

Zrzeszająca lotniska Airport Council International, siostrzana organizacja IATA jest zaskoczona. Z jednej strony rozumie, że bezpieczeństwo w transporcie lotniczym nie podlega negocjacjom, ale krytykuje krótki czas komunikowania nowych obostrzeń.

Nowoczesne skanery przyspieszały kontrolę na lotniskach

Kolejne lotniska w Europie w ostatnich miesiącach inwestowały w nowoczesne skanery C3, które pozwalały wykryć niebezpieczne substancje znajdujące się w bagażu podręcznym pasażerów przechodzących przez kontrolę bezpieczeństwa. Jeśli pasażer o tym wiedział wcześniej, to mógł na przykład nie tylko włożyć do torby podręcznej np. półlitrową butelkę wody, kupionej w tańszym sklepie, ale i chociażby kosmetyki w większych opakowaniach. Nie było potrzeby także wyjmowania większych urządzeń elektronicznych, takich jak tablety, czy laptopy.

Czytaj więcej

Linie lotnicze mają kłopoty. Rozczarowują także wyniki Airbusa

Wróci limit 100 ml pojemności płynów w jednym opakowaniu

Czyli zniknie główna korzyść z montowania skanerów polegająca na znaczącym przyspieszeniu kontroli pasażerów i wrócą kolejki do kontroli na lotniskach w Niemczech, Szwecji, Holandii, we Włoszech, Irlandii, na Litwie, Malcie gdzie zamontowano C3. Wszędzie tam zarządzający lotniskami będą teraz musieli zatrudniać nowych pracowników kontroli bezpieczeństwa, co jest związane z wieloma formalnościami. Wszystko to wydarza się jeszcze podczas trwania szczytu przewozów lotniczych w Europie

Reklama
Reklama

Wiadomo także , że zamontowanie takiego sprzętu było planowane na większości lotnisk europejskich, w tym także w Polsce. To inwestycja znacznie usprawniająca pracę lotniska, ale i kosztowna. Skaner C3 jest 8-krotnie droższy od tradycyjnego, a jego eksploatacja kosztuje 4 razy więcej.

Apel o złagodzenie restrykcji i podanie terminu obowiązywania

Olivier Jankovec, dyrektor generalne ACI Europe nie kwestionuje wagi bezpieczeństwa na lotniska i ze swojej strony gwarantuje, że wszystkie porty członkowskie tej organizacji zastosują się do zaostrzonych przepisów. Wskazuje jednocześnie, że te lotniska, które zainwestowały w najnowsze technologie zostały teraz surowo ukarane i finansowo i operacyjnie. Nie mówiąc już o mocno podważonym zaufaniu do Komisji Europejskiej w sprawach certyfikacji skanerów bezpieczeństwa na lotniskach.

Jednocześnie ACI informuje, że nowe restrykcje mają obowiązywać przez określony czas, chociaż KE nie podaje jak długo to potrwa. Jednocześnie organizacja wzywa KE, aby tam gdzie już są nowoczesne skanery , przy obowiązujących nowych przepisach, opakowania o pojemności do 100 ml nie musiały być wyjmowane z bagaży podręcznego. To już nie da komfortu pasażerom przy pakowaniu przed podróżą, ale chociaż przyspieszy kontrolę bezpieczeństwa.

Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Transport
Kłopoty z A320 nie mają końca. Airbus tnie prognozę dostaw
Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama