Boeing i Airbus mogły korzystać z nielegalnych dostaw tytanu

Tytan kupowany przez Airbusa i Boeinga miał podrobione dokumenty. Regulatorzy ruchu lotniczego mówią: sprawdzam.

Publikacja: 16.06.2024 13:20

Boeing i Airbus mogły korzystać z nielegalnych dostaw tytanu

Foto: Bloomberg

Jak poinformowała jako pierwsza amerykańska stacja TV NBC, Federal Aviation Administration (FAA) dostała sygnał od Spirit Aerosystems poddostawcy Boeinga i Airbusa, że oba koncerny wykorzystywały w produkcji samolotów tytan dostarczony ze sfałszowanymi dokumentami. Sprawą zainteresował się natychmiast europejski regulator rynku lotniczego, EASA.

Nie wiadomo jakiego pochodzenia był tytan z  nieznanego źródła. Największymi producentami tytanu na świecie są Stany Zjednoczone, Chiny, Japonia, Rosja oraz Niemcy.

Spirit Aerosystems, ze swojej strony zapewnia, że po wykryciu nieprawidłowości w papierach, natychmiast wycofał z produkcji cały tytan z wątpliwego źródła.

„ Chodzi tutaj o tytan z podrobionymi dokumentami , który znalazł się w dostawach. Kiedy tylko zorientowaliśmy się wszystkie komponenty wykonane z wykorzystaniem surowca  nieudokumentowanego pochodzenia zostały poddane kwarantannie , a sam tytan wycofany z produkcji” — napisał Spirit w oświadczeniu. Firma informuje również, ze wszystkie części wyprodukowane z wykorzystaniem tytanu wątpliwego pochodzenia zostały poddane ponad 1000. testom, które miały za zadanie sprawdzenie, czy spełnia on wymogi stawiane komponentom metalowym, oraz na wytrzymałość mechaniczną. Testy zakończyły się wynikiem pozytywnym.

FAA ze swojej strony poinformowała, że Boeing sam w specjalnym biuletynie przyznał się do korzystania z dostaw dystrybutora surowców, który mógł fałszować dokumenty. Jednocześnie ostrzegł inne firmy, że mogą znaleźć się w podobnej sytuacji. Airbus w opublikowanej informacji zapewnił, że „Jest zorientowany w tej sytuacji”.

Jednocześnie obie firmy przekonują, że dokładnie skontrolowały dostawy tytanu i potwierdzają, że wszystkie produkowane samoloty posiadają komponenty wytworzone z tytanu właściwej jakości. I, że ich samoloty są bezpieczne.

Jak poinformowała jako pierwsza amerykańska stacja TV NBC, Federal Aviation Administration (FAA) dostała sygnał od Spirit Aerosystems poddostawcy Boeinga i Airbusa, że oba koncerny wykorzystywały w produkcji samolotów tytan dostarczony ze sfałszowanymi dokumentami. Sprawą zainteresował się natychmiast europejski regulator rynku lotniczego, EASA.

Nie wiadomo jakiego pochodzenia był tytan z  nieznanego źródła. Największymi producentami tytanu na świecie są Stany Zjednoczone, Chiny, Japonia, Rosja oraz Niemcy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Salon lotniczy Farnborough. Producenci liczą na zamówienia na 1000 samolotów
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Transport
Prognozy Boeinga i Airbusa: ponad 40 tys. nowych samolotów w ciągu 20 lat
Transport
Wizz Air zwraca koszty biletów pasażerom. Polskie lotniska działają normalnie
Transport
Przywracanie rozkładów lotów po piątkowej zapaści. Ten weekend może być jeszcze trudny
Transport
Wielkie zamieszanie na lotniskach w szczycie sezonu i kłopoty pasażerów. Kiedy należy się odszkodowanie?