PKP Cargo traci udziały w polskim rynku

To m.in. konsekwencja spadku przewozów węgla, rud metali i kontenerów. Utrzymanie obecnej bazy klientów i akwizycja nowych zdecydują o przyszłej pozycji rynkowej grupy.

Publikacja: 23.04.2024 21:24

Mniej węgla i rud do transportu przez PKP Cargo

Mniej węgla i rud do transportu przez PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

W ubiegłym roku grupa kapitałowa PKP Cargo wypracowała 5,49 mld zł przychodów z tytułu umów z klientami, 1,08 mld zł EBITDA i 82,1 mln zł zysku netto. W porównaniu z 2022 r. sprzedaż zwyżkowała o 1,9 proc., a EBITDA o 1,6 proc. Z kolei zysk netto zmalał o 44,5 proc. Spadek rentowności to m.in. konsekwencja spowolnienia gospodarczego i spadku produkcji przemysłowej, co miało negatywny wpływ na kondycję branży kolejowych przewozów towarowych w Polsce. Do tego doszła wojna w Ukrainie, która znacząco ogranicza transport w relacjach wschód-zachód.

Czytaj więcej

PKP SA ma nowy zarząd

Mniej węgla i rud do transportu przez PKP Cargo

W ubiegłym roku branża pod względem przewożonej masy ładunków zanotowała w Polsce spadek o 6,8 proc., a pod względem pracy przewozowej o 1,4 proc. Dodatkowo malały udziały grupy PKP Cargo w rynku. Pod względem masy o 4,4 pkt. proc., a pod względem pracy przewozowej o 6 pkt. proc. i tym samym wynosiły już tylko 33,1 proc. oraz 33,9 proc. Według zarządu to konsekwencja sytuacji makroekonomicznej i geopolitycznej, która negatywnie wpływa zwłaszcza na ilości transportowanego węgla, rud metali i kontenerów, czyli tych grup towarowych, z których PKP Cargo uzyskuje większość wpływów.

Dodatkowo grupa musiała realizować zadania strategiczne związane z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego kraju i tym samym skupić się na transporcie węgla, co ograniczyło jej potencjał w innych ważnych obszarach działalności, takich jak np. przewozy kontenerów. Mimo nieznacznego spadku ilości transportowanych ładunków, aktywna polityka cenowa oraz optymalizacje kosztowe pozwoliły grupie utrzymać marżę EBITDA na prawie niezmienionym poziomie.

Czytaj więcej

Załoga PKP Cargo domaga się podwyżek

Przewozy intermodalne coraz ważniejsze dla PKP Cargo

Według PKP Cargo elastyczność operacyjna i sprawne zarządzanie są kluczem do poprawy sytuacji biznesowej i finansowej firmy w tym roku oraz możliwości jej dalszego rozwoju. „Zarząd analizuje na bieżąco wszystkie procesy w firmie w celu poprawy efektywności działań i redukcji kosztów przy równoczesnym wzroście potencjału sprzedażowego grupy. Utrzymanie obecnej bazy klientów oraz intensywna akwizycja nowych partnerów w perspektywicznych segmentach, takich jak np. przewozy intermodalne, będzie ważna dla pozycji rynkowej grupy” - twierdzi cytowany w komunikacie prasowym Maciej Jankiewicz, p.o. prezesa PKP Cargo.

W tym roku zarząd chce się koncentrować na wdrażaniu kompleksowych działań naprawczych podnoszących efektywność firmy w takich obszarach jak handel, przewozy oraz utrzymanie taboru. W jego ocenie zmiany organizacyjne i poprawa efektywności jest niezbędna, żeby dostosować się do bardzo konkurencyjnego rynku i stworzyć potencjał do długoterminowego rozwoju biznesu i jego rentowności. Spółka planuje również rewizję planów inwestycyjnych pod kątem ich racjonalizacji i dostosowania do bieżących potrzeb rynkowych. 

W ubiegłym roku grupa kapitałowa PKP Cargo wypracowała 5,49 mld zł przychodów z tytułu umów z klientami, 1,08 mld zł EBITDA i 82,1 mln zł zysku netto. W porównaniu z 2022 r. sprzedaż zwyżkowała o 1,9 proc., a EBITDA o 1,6 proc. Z kolei zysk netto zmalał o 44,5 proc. Spadek rentowności to m.in. konsekwencja spowolnienia gospodarczego i spadku produkcji przemysłowej, co miało negatywny wpływ na kondycję branży kolejowych przewozów towarowych w Polsce. Do tego doszła wojna w Ukrainie, która znacząco ogranicza transport w relacjach wschód-zachód.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kryzys na rynku taxi. Taksówkarze masowo porzucają zawód
Transport
Spółka CPK szykuje się do nowych przejęć gruntów w Baranowie
Transport
Zwalnia koło zamachowe przemysłu. Polska branża motoryzacyjna słabnie
Transport
PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe
Transport
Izera dostała nowego prezesa. Ale nie zielone światło dla inwestycji