Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne

Doskonały początek roku potwierdzają sklepy stacjonarne i internetowe. Branża mocno liczy na modele elektryczne.

Publikacja: 16.04.2024 04:30

Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne

Foto: Adobe Stock

Wiosna to początek sezonu rowerowego, a w tym roku jego wyniki nie rozczarowały. Serwis ogłoszeniowy OLX podaje, że w pierwszym kwartale liczba ogłoszeń w kategorii rowery wzrosła o 5 proc. r./r., a w przypadku akcesoriów już o niemal 50 proc. Z kolei sfinalizowanych transakcji przybyło aż 33 proc. w ujęciu rocznym.

– Od dwóch miesięcy obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania tematyką rowerów. Możemy przypuszczać, że ma na to wpływ doskonała pogoda oraz coraz większa popularność rowerów elektrycznych i gravelowych – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro. – Rowery górskie pozostają wciąż bardzo popularne, nie notując większych zmian. Natomiast widoczny jest znaczny wzrost w sprzedaży rowerów dziecięcych, choć nie są to jeszcze zakupy „komunijne” – dodaje.

Rynek rowerów wciąż na fali

– Co roku wzmacniamy naszą ofertę w segmencie rowerów, bo popyt na tego typu asortyment od wielu sezonów stale rośnie. Dotyczy to również rowerów elektrycznych, które zdobywają powszechne zaufanie i sympatię wielu użytkowników – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – W tym roku ruch w biznesie zaczął się nieco wcześniej niż zwykle, bo mamy za sobą łaskawą zimę i błyskawiczne nadejście bardzo ciepłej wiosny, co przełożyło się na frekwencję na ścieżkach rowerowych już w kwietniu. Perspektywy na 2024 rok są zatem bardzo obiecujące – dodaje.

Przedstawiciele sektora zgodnie zauważają coraz mocniejsze przesuwanie się zainteresowania kupujących w stronę modeli elektrycznych, co widzą także producenci, jak i branżowe Polskie Stowarzyszenie Rowerowe. Ponad 71 proc. przedstawicieli salonów rowerowych prognozuje rozwój segmentu e-rowerów w 2024 r. – wynika z najnowszego badania organizacji. W minionym sezonie wzrosty ich sprzedaży odnotowało 42 proc. badanych sklepów, a co trzeci salon przyznał, że udało się utrzymać zbliżone wyniki. Obecnie ok. 10 proc. sprzedawanych rowerów to modele elektryczne.

– Polacy chcą nimi jeździć, doceniają ich przewagi: ekologiczne, finansowe i zdrowotne. Obserwujemy kraje Europy Zachodniej czy Skandynawii, ich kulturę mobilności i czerpiemy z tych doświadczeń. Nasze nawyki transportowe ewoluują – mówi Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. – Ludzie poszukują zrównoważonych alternatyw dla tradycyjnych środków transportu. Rower w tym przypadku nie ma sobie równych. Widzą to nie tylko rowerzyści, ale także samorządowcy, którzy odpowiadając na lokalne potrzeby, uruchamiają programy dopłat – dodaje.

Elektryki będą górą?

Na OLX ofert elektryków w pierwszym kwartale było o niemal 40 proc. więcej w marcu tego roku niż rok temu. – Coraz większą popularnością cieszą się też hulajnogi elektryczne. Jako alternatywny środek transportu sprawdzają się szczególnie w mieście, gdzie można poruszać się bezpiecznie po ścieżkach rowerowych. Tylko w marcu użytkownicy OLX szukali ofert związanych ze sprzedażą elektrycznych hulajnóg ponad 100 tys. razy – mówi Paweł Starościak z OLX.

Potwierdzają to producenci. – W lutym skala naszych obrotów była wyższa o 80 proc. od tych przed rokiem. Mamy bardzo atrakcyjną ofertę i wiele nowych modeli rowerów, w tym rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. W tym roku planujemy, że nasze przychody wzrosną o ponad połowę wobec 2023 r. – mówi Wiesław Grzyb, prezes firmy Romet. – Za 40 proc. tego wzrostu będą odpowiadać właśnie rowery elektryczne – ten segment notuje bardzo wysokie wzrosty sprzedaży – dodaje.

Allegro zauważa z kolei, że ciekawym zjawiskiem jest również znaczący wzrost sprzedaży kasków rowerowych. – Może to sugerować, że klienci bardziej zwracają uwagę na bezpieczeństwo lub reagują na doniesienia o wzrastającej liczbie wypadków rowerowych. Podobnie, porównując rok do roku, coraz większym zainteresowaniem cieszy się odzież specjalistyczna, oświetlenie rowerowe oraz buty do jazdy na rowerze – mówi Marcin Gruszka.

Pandemia wyzwaniem dla rynku rowerów

Niemniej rowery bez wspomagania elektrycznego to wciąż największa kategoria i również rośnie, co potwierdzają także w badaniu przedstawiciele sklepów. W przypadku producentów sytuacja jest jednak bardziej skomplikowana.

– Światowy rynek rowerów jest wciąż rozregulowywany od strony łańcucha dostaw. Podczas pandemii wstrzymywano produkcję rowerów i komponentów, podczas gdy popyt gwałtownie wzrósł. W efekcie na rynku panowały ogromne braki, a producenci składali do swoich dostawców kolejne zamówienia w nadziei na to, że któreś z nich w końcu uda się zrealizować – mówi Szymon Kobyliński, prezes 7ANNA, dystrybutora rowerowych marek premium, jak NS Bikes czy Rondo. – Teraz z kolei panuje nadpodaż. Wszystkie zaległe zamówienia zostały zrealizowane i rynek jest zalany sprzętem, co zdecydowanie przekracza możliwości zakupowe konsumentów. W Polsce sytuacja i tak jest bardzo dobra po stronie popytowej, mocniejsze oznaki utrzymującego się spowolnienia widać choćby w Niemczech czy we Francji – dodaje.

W efekcie producenci liczą, że w tym roku sytuacja się poprawi i popyt zrówna się z podażą, choć nikt nie jest w stanie przewidzieć kiedy może to nastąpić. – Należy jednak podkreślić że spowolnienie, o którym mowa, jest relatywne. Sprzedaż rowerów i tak jest lepsza niż z czasów przed pandemią. I z tego punktu widzenia branża ma się dobrze, a problemy są jedynie przejściowe – mówi Szymon Kobyliński.

Wiosna to początek sezonu rowerowego, a w tym roku jego wyniki nie rozczarowały. Serwis ogłoszeniowy OLX podaje, że w pierwszym kwartale liczba ogłoszeń w kategorii rowery wzrosła o 5 proc. r./r., a w przypadku akcesoriów już o niemal 50 proc. Z kolei sfinalizowanych transakcji przybyło aż 33 proc. w ujęciu rocznym.

– Od dwóch miesięcy obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania tematyką rowerów. Możemy przypuszczać, że ma na to wpływ doskonała pogoda oraz coraz większa popularność rowerów elektrycznych i gravelowych – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro. – Rowery górskie pozostają wciąż bardzo popularne, nie notując większych zmian. Natomiast widoczny jest znaczny wzrost w sprzedaży rowerów dziecięcych, choć nie są to jeszcze zakupy „komunijne” – dodaje.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ryanair kusi klientów nowymi promocjami. Trzeba się jednak spieszyć
Transport
Rosną dotacje do elektrycznych aut. Rząd zaskoczył wysokością dopłat
Transport
Tańszy przejazd koleją do Niemiec. PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę na Euro 2024
Transport
Drugie podejście Gdyni do agroportu. Chętna KGS. Mamy też odpowiedź Viterry
Transport
Przewoźnicy liczą na ożywienie
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?