Wyboista droga Lufthansy. Komisja Europejska obawia się jej ekspansji

Komisja Europejska ma coraz więcej wątpliwości, czy przejęcie włoskich ITA przez Lufthansę będzie korzystne dla rynku. Ryanair nie ukrywa swojej radości.

Publikacja: 25.01.2024 12:33

Lufthansa czeka na decyję Komisji Europejskiej w sprawie przejęcia ITA

Lufthansa czeka na decyję Komisji Europejskiej w sprawie przejęcia ITA

Foto: Bloomberg

Wcześniej KE dała sobie czas do 15 stycznia na decyzję, czy pozwolić na tę transakcję, czy jednak ją dokładnie zbadać. Ostatecznie wybrała drugie rozwiązanie.

Odpowiedzialna za konkurencję komisarz Margrethe Vestager dała sobie czas do 6 czerwca na podjęcie decyzji, czy ostatecznie zgodzi się na tę transakcję, czy ją zablokuje. Pojawiły się obawy, że gdyby już teraz dać Niemcom zielone światło, mogłoby dojść do zakłócenia uczciwej konkurencji na włoskim rynku lotniczym i to tak w lotach krótko, jak i długodystansowych.

Czytaj więcej

Lufthansa przejmuje maszyny Aerofłotu. Najpierw poleciały na cmentarzysko

Deutsche Lufthansa AG zaoferowała inwestycje w ITA w wysokości 325 mln euro w zamian za 41 proc. udziałów.

Komisja Europejska bada przejęcie ITA

„Chcemy głębiej zbadać tę transakcję, aby mieć pewność, że przejęcie ITA nie ograniczy konkurencji na lotach krótko i długodystansowych, nie spowoduje podwyżek cen biletów, mniejszego oferowania oraz obniżenia jakości usług dla pasażerów latających do i z Włoch” — napisała w oświadczeniu Margrethe Vestager .

Lufthansa zdecydowała się na przejęcie ITA 25 maja 2023 roku, deklarując inwestycję w wysokości 325 mln euro za 41 proc. udziałów we włoskim przewoźniku, spadkobiercy Alitalii. Rząd włoski ma dołożyć jeszcze 250 mln euro, natomiast LH otrzyma dodatkowo opcję zwiększenia swoich udziałów w przyszłości.

Najprawdopodobniej Lufthansa i ITA będą msiały zrezygnować z działek czasowych startów i lądowania ma mediolańskim lotnisku Linate, na które latają także inne linie z grupy LH- Swiss, Brussels Airlines oraz Austrian Airlines. Czyli byłoby to powtórzenie scenariusza podczas poprzednich przejęć — Swissa, Austrian Airlines i Brussels Airlines.

Czytaj więcej

Grupa Lufthansy poszukuje tysięcy pracowników

W ostatni wtorek prezes Ryanaira, Michael O’Leary nie ukrywał swojego zadowolenia z decyzji KE. Jego zdaniem prawdziwym beneficjentem tej transakcji będzie właśnie jego linia, bo to ona przejmie większość slotów opuszczonych przez ITA i linie z grupy LH.

Lufthansa usiłuje ratować włoskiego przewoźnika

Oferta Lufthansy na przejęcie udziałów w ITA jest chyba już ostatnią próbą ratowania włoskiego przewoźnika. Alitalia zakończyła swoją działalność w 2021 roku. Wtedy też powstała mocno odchudzona linia — właśnie ITA, której właścicielem jest państwo. Ratowanie narodowego przewoźnika kosztowało włoski budżet miliardy dolarów.

W tej sytuacji oferta Lufthansy była w Rzymie bardzo mile widziana, ponieważ z jednej strony Lufthansa ma doświadczenie w procesach konsolidacyjnych, ale również dlatego, że pojawiły się w niej pieniądze pochodzące z innego źródła, niż kieszeń włoskich podatników. Teraz, kiedy KE wydłuża proces decyzyjny premier Giorgia Meloni nie ukrywa swojego rozgoryczenia. Uważa, że Bruksela niepotrzebnie opóźnia procedury. — Ta sama Komisja Europejska, która naciska na nas, żebyśmy wreszcie znaleźli rozwiązanie dla ITA, teraz kiedy już je znaleźliśmy, blokuje je — mówiła włoska premier w wypowiedzi dla Euronews.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach