Polski rynek nowych samochodów osobowych stopniowo odrabia straty. Jak podaje Instytut Samar, po trzech kwartałach 2023 r. zwiększył się r./r. o nieco ponad jedną dziesiątą, do poziomu 350,3 tys. aut. Wciąż jednak pozostaje osłabiony pandemią, kryzysem wywołanym brakiem komponentów, a przede wszystkim wzrostem cen.
Ten ostatni co prawda wyhamowuje: choć nominalnie auta drożeją o 14 proc., to na rynek wróciły rabaty sięgające nawet 20 proc. Jednak w niedługim czasie problemem może okazać się kiepska kondycja złotego, który po wrześniowej decyzji RPP stracił 5 proc. wobec euro. W porównaniu z dolarem w ostatnich trzech miesiącach osłabił się o 10 proc. Te spadki podwyższają koszt zakupu i sprowadzenia samochodu dla importera, co może doprowadzić np. do zmniejszenia lub nawet wycofania rabatów, a w konsekwencji dalszego wzrostu cen.
Nie musi być nowy
W obecnej trudnej sytuacji gospodarczej i niepewności co do dalszego rozwoju sytuacji w kraju nie każdy przedsiębiorca może pozwolić sobie na sfinansowanie nowego auta firmowego. Miesięczna rata kredytu czy leasingu może przekroczyć możliwości firmy. Alternatywnym rozwiązaniem, zwłaszcza dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jest wybór samochodu używanego.
Czytaj więcej
Koniec czasu, w którym można było zatankować litr paliwa za cenę mniejszą niż 6 zł. Właściwie już dzisiaj średnia cena paliwa na wielu stacjach przekroczyła ten pułap. Eksperci nie mają wątpliwości, że przy obecnych notowaniach ropy i złotego czeka nas w nadchodzącym tygodniu podwyżka cen paliwa.
Argumenty finansowe mocno za tym przemawiają. Ponieważ nowe auto w pierwszych trzech latach traci około 50 proc. swojej początkowej wartości, po tym czasie można kupić je znacznie taniej. Ponadto przedsiębiorcy nie zawsze są w stanie pozwolić sobie na sfinansowanie nowych samochodów z klasy premium. Tymczasem leasing używanych z wyższej półki pozwala korzystać z nich przy płaceniu znacznie niższej raty miesięcznej. Posiadanie pojazdów tego typu wpływa pozytywnie na wizerunek firmy, podnosząc jej prestiż. Przy tym używane auta premium oferowane przez firmy leasingowe są zwykle wyraźnie tańsze w porównaniu z tymi samymi modelami sprzedawanych przez użytkowników prywatnych.