Airbus otwiera nowy dział. Ambitne plany koncernu

Airbus w ramach reformy struktury przywrócił pełnoprawny dział samolotów cywilnych, a jego szefem mianował Christiana Scherera, dotąd wiceprezesa ds. sprzedaży. Prezes Guillaume Faury zajmie się dostosowaniem Airbusa do zmian klimatycznych.

Publikacja: 27.09.2023 16:18

Airbus otwiera nowy dział. Ambitne plany koncernu

Foto: Bloomberg

Cztery lata po połączeniu kierownictwa grupy Airbus i działu samolotów cywilnych koncern utworzył nowy niezależny dział — samolotów cywilnych Airbus Commercial Aircraft, a na jego czele postawił Christiana Scherera, w ostatnich czterech latach wiceprezesa grupy ds. sprzedaży, wcześniej prezesa spółki Airbusa i Leonardo, producenta samolotów regionalnych ATR. Od 1 stycznia 2024 ACA będzie pełnoprawnym działem grupy, na równi z Airbus Helicopters, Airbus Defence & Space i Airbus Atlantis.

Scherer będzie podlegać Guillaume Faury, który pozostaje szefem całej grupy, w nowym układzie będzie mieć „więcej czasu na zajęcie się kierowaniem grupą w złożonej sytuacji na świecie ulegającym szybkiej ewolucji”. Prezes Faury skupi się na zagadnieniach strategicznych i na przekształceniach dotyczących grupy z Tuluzy.

Christian Schereer jest od dawna związany z Airbusem. Jego zadaniem na nowym stanowisku będzie doprowadzenie do zwiększenia rytmu produkcji samolotów z rodziny A320neo do 75 miesięcznie w 2026 r. i umocnienie pozycji Airbusa jako największego na świecie producenta samolotów.

Air France zamawia A350

Informacja o nominacji Scherera zbiegła się z potwierdzeniem przez Air France-KLM planu zakupu 50 samolotów A350-900 i -1000 z opcją kupna dalszych 40 na kilka dni przed 90. rocznicą istnienia Air France, przypadającą 7 października. Wartość kontraktu przekracza 16 mld dolarów w cenach katalogowych, wartość opcji to prawie 13 mld. Dostawy nastąpią w latach 2026-30. Nowe maszyny zastąpią wysłużone A330 i starsze B777. Nowe zamówienie jest niezależne od poprzedniego dotyczącego 41 A350-900 dla Air France, z których 22 zostały już dostarczone. Po realizacji obu zamówień AF-KLM będzie posiadać flotę 99 A350, stanie się największym na świecie operatorem tych samolotów.

Model 350-900 jest obecnie oferowany w dwóch konfiguracjach. Pierwsza dostarczana od 2019 r. ma 324 miejsca, druga dostępna od lipca 2023 - 292 miejsca.

Prezes przewoźnika Ben Smith powiedział dziennikarzom po ogłoszeniu zamówienia: - Zakładamy. że zakaz przelotów nad Rosją będzie dla nas przynajmniej średnioterminowy.

Wyjaśnił też, że A350 wygrały z odpowiednimi wersjami B787 pod względem zasięgu albo wielkości ze względu na kształt sieci połączeń z pominięciem Ukrainy, a większy samolot Boeinga B777X nie uzyskał jeszcze certyfikacji i nie będzie dostępny w czasie wymaganym przez AF-KLM.. Obiecał jednak przyjrzeć się nowej maszynie z USA, która ma zabierać 400 podróżnych i zastąpi B777-300ER.

AF-KLM chce doprowadzić do tego, by do 2028 r. jej 64 proc. samolotów było nowej generacji. Zamówił dotąd 60 najmniejszych A220 i sto A320neo, ma do wymiany 33 B777-200 i flotę A330 pierwszej generacji: 15 w Air France i 11 w KLM. Wymiana 59 B777-300ER musi trochę poczekać, bo przewoźnik wydłużył z 20 do 25 lat okres ich amortyzacji. Jego flota ma też 33 B787, ale obie wersje (-9 i -10) są mniej atrakcyjne od A50 pod względem nośności.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach