Budowa samego lotniska wyceniana jest dzisiaj na około 36 miliardy złotych. Tyle w 2018 roku miała kosztować cała realizacja projektu CPK.
Jak ujawnił prezes CPK, Mikołaj Wild, nad projektem pracowało 250 projektantów i ekspertów. A przyjęcie przez CPK koncepcji konsorcjum biur architektonicznych Foster + Partners i Buro Happold, umożliwia przejście do kolejnego etapu, czyli przygotowania konkretnego już projektu budowlanego.
Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny
– Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży – mówił Grant Brooker, szef Foster + Partners. – Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Sklepienie wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych. A łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje stację, która jest częścią krajowego systemu kolei dużych prędkości – dodaje. Jego zdaniem, koncepcja całkowicie zmieni sposób, w jaki dzisiaj podróżujemy nie tylko z Polski, ale i po Polsce.
Diamentowe przesiadki
Centralnym elementem multimodalnego węzła CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. To pomieszczenie ma być „przedpokojem portu lotniczego”. Spotka się tu większość pasażerów, niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko. A będą mieli trzy możliwości — samolot, kolej i samochód/autobus.