"To zmieni sposób, w jaki podróżujemy". CPK pokazał wizualizacje i projekt portu

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ujawniła, jak będzie wyglądało nowe lotnisko. Na konferencji w Warszawie pokazano projekt terminala pasażerskiego i zintegrowanej z nim stacji kolejowej, które razem stanowią węzeł przesiadkowy.

Publikacja: 06.07.2023 12:00

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Foto: CPK/ materiały prasowe

Budowa samego lotniska wyceniana jest dzisiaj na około 36 miliardy złotych. Tyle w 2018 roku miała kosztować cała realizacja projektu CPK.

Jak ujawnił prezes CPK, Mikołaj Wild, nad projektem pracowało 250 projektantów i ekspertów. A przyjęcie przez CPK koncepcji konsorcjum biur architektonicznych Foster + Partners i Buro Happold, umożliwia przejście do kolejnego etapu, czyli przygotowania konkretnego już projektu budowlanego.

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

CPK/ materiały prasowe

– Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży – mówił Grant Brooker, szef Foster + Partners. – Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Sklepienie wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych. A łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje stację, która jest częścią krajowego systemu kolei dużych prędkości – dodaje. Jego zdaniem, koncepcja całkowicie zmieni sposób, w jaki dzisiaj podróżujemy nie tylko z Polski, ale i po Polsce.

Diamentowe przesiadki

Centralnym elementem multimodalnego węzła CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. To pomieszczenie ma być „przedpokojem portu lotniczego”. Spotka się tu większość pasażerów, niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko. A będą mieli trzy możliwości — samolot, kolej i samochód/autobus.

Czytaj więcej

CPK nie działa, a już zarabia. To tylko papierowy zysk

Atrium będzie znajdowało się przed kontrolą bezpieczeństwa, czyli będzie dostępne dla wszystkich. Terminal pasażerski lotniska, który zajmie powierzchnię ok. 400 tys. mkw.,  zostanie zlokalizowany na dwóch poziomach. Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen, jak też Non-Schengen. Dalej pasażerowie Non-Schengen przejdą na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd.

Terminal zostanie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią pasażerską (z możliwością rozbudowy w przyszłości). We wszystkich strefach terminala pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwukierunkowe ruchome chodniki, co pozwoli zminimalizować czas przesiadek i podwyższy standard obsługi.

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

CPK/ materiały prasowe

Innowacje w kontrolach

Oprócz tradycyjnych punktów do odpraw biletowo-bagażowych, terminal będzie wyposażony w samoobsługowe stanowiska tzw. nadawania bagażu i kioski, umożliwiające obsługę biometryczną. Kontrola bezpieczeństwa i dokumentów ma być prowadzona m.in. przy pomocy skanerów CT, które odwzorowują trójwymiarowy obraz bagażu, oraz automatycznych bramek. Projektant przewiduje zastosowanie najnowszych rozwiązań w ramach systemu transportu i skanowania bagażu, w tym na potrzeby szybkiej obsługi bagażu pasażerów transferowych.

Dworzec kolejowy obsłuży lotnisko, ale będzie też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego, integrując połączenia kolejowe z głównych miast w Polsce. Dworzec kolejowy CPK to 6 podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Perony będą zadaszone, więc nawet w czasie złej pogody będzie można „na sucho” przejść do dworca połączonego z terminalem.

Z dworca kolejowego bezproblemowo będzie można przejść do dworca autobusowego i Airport City. W pobliżu dworca autobusowego inwestor przewiduje hotele, które będą pierwszymi zabudowaniami tego kompleksu.

Czytaj więcej

Są już szczegóły planu rozwoju CPK. Lotnisko liczy na 65 mln pasażerów rocznie

Centralny Port Komunikacyjny: Drogo, coraz drożej

Pierwsza łopata pod budowę lotniska ma zostać wbita pod koniec tego lata. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r.

W ramach pierwszych założeń szacowano, że cały projekt CPK będzie kosztował 35 mld zł, w tym lotnisko - około połowy tej kwoty. Ale już dziś wiadomo, że za samo lotnisko będzie to około 36 mld zł. W kwietniu 2023 podczas sejmowej Komisji Infrastruktury Marcin Horała , pełnomocnik rządu ds CPK ujawnił, że obecnie szacowany koszt budowy samego lotniska sięgnie 8,1 mld euro. Część tej kwoty ma pokryć wkrótce wybrany inwestor, który przejmie również 49 proc. udziałów. 51 proc. ma pozostać w rękach Skarbu Państwa.

Budowa samego lotniska wyceniana jest dzisiaj na około 36 miliardy złotych. Tyle w 2018 roku miała kosztować cała realizacja projektu CPK.

Jak ujawnił prezes CPK, Mikołaj Wild, nad projektem pracowało 250 projektantów i ekspertów. A przyjęcie przez CPK koncepcji konsorcjum biur architektonicznych Foster + Partners i Buro Happold, umożliwia przejście do kolejnego etapu, czyli przygotowania konkretnego już projektu budowlanego.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Transport
Polskie firmy apelują do Donalda Tuska: nie porzucajcie projektu CPK
Transport
Smartwings na celowniku LOT-u. Zdrowa linia z trudną przeszłością
Transport
Tak Unia Europejska zmieniła transport w Polsce
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił