Czy Boeing i Airbus łamią sankcje? Części samolotowe wciąż płyną do Rosji

Rosyjskie linie lotnicze wciąż mają dostęp do zachodnich części zamiennych do zawłaszczonych bezprawnie samolotów. W minionym roku części Boeinga, Airbusa i innych maszyn o wartości 14,4 mln dol. zostały wysłane do Rosji pomimo sankcji. To jednak kropla w morzu potrzeb rosyjskich linii.

Publikacja: 16.05.2023 13:23

Czy Boeing i Airbus łamią sankcje? Części samolotowe wciąż płyną do Rosji

Foto: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Według The New York Times dane zebrane i przeanalizowane przez amerykański serwis danych handlowych Import Genius pokazują, że części samolotowe o wartości dziesiątek milionów dolarów zostały wysłane do rosyjskich linii lotniczych objętych sankcjami administracji Joe Bidena, w tym linii Rossija, Aeroflot, Ural, S7 Airlines, Utair Aviation, Pobieda.

Od śrub po silniki

W zeszłym roku do magazynów Aerofłotu trafiło kilkadziesiąt partii przewodów miedzianych, śrub, grafitu, elementów podwozia czy skrzydeł i innych części oznaczonych jako produkcja Boeinga w Stanach Zjednoczonych.

Czytaj więcej

Sukces pierwszego przetargu na wspólny zakup gazu w Unii

Zanim części dotarły do Rosji, przeszły przez nieznane firmy handlowe, strefy wolnego handlu i parki przemysłowe w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Chinach, aby jak pisze NYT, „pomóc w naprawie rozpadającej się floty Aerofłotu”.

Dane obejmują ponad 5 tys. oddzielnych wysyłek w ciągu ośmiu miesięcy w 2022 roku, od prostych śmigieł po rozruszniki silników lotniczych marki Honeywell o wartości 290 tys. dol. Łącznie w ciągu ośmiu miesięcy wysłano do Rosji części do samolotów wyprodukowane w USA o wartości 14,4 miliona dolarów, w tym części o wartości 8,9 miliona dolarów, które zostały wyprodukowane lub oznaczone znakiem towarowym przez amerykańskiego producenta samolotów Boeing i sprzedane do Rosji za pośrednictwem stron trzecich.

Chiny, Indie, ZEA i Turcja pomagają omijać sankcje

Boeing skomentował te dane, zapewniając, że w pełni przestrzega sankcji USA i zaraz po rosyjskiej agresji na Ukrainę zawiesił sprzedaż części, konserwację i obsługę klientów z Rosji.

Z danych wynika, że ​​większość produkcji trafiała przez takie kraje jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Turcja, Chiny czy Malediwy. Ale kilka przesyłek zostało wysłanych bezpośrednio z USA lub Europy do Rosji. I tutaj nie ma innego wytłumaczenia, jak złamanie sankcji.

Od napaści na Ukrainę i sankcji Zachodu, Rosja zatrudniła globalne firmy, aby pomagały jej ominąć sankcje. Dzięki temu Chiny stały się wiodącym eksporterem do Rosji części samolotowych, do statków kosmicznych oraz dronów, odpowiadając za około połowę wszystkich przesyłek, wynika z danych waszyngtońskiej organizacji non-profit Silverado Policy Accelerator. Kolejnym krajem, który aktywnie pomaga omijać antyrosyjskie sankcje nałożone na lotnictwo są Indie.

Aby ukryć rzeczywisty stan floty pasażerskiej, 15 maja 2023 roku Kreml zabronił rosyjskim liniom lotniczym pisemnie rejestrować awarie samolotów. Aeroflot wydał wewnętrzne zarządzenie, zgodnie z którym starsze stewardesy muszą wprowadzać dane o problemach technicznych do dziennika lotów tylko po uzgodnieniu z dowódcą statku powietrznego.

Latanie z jednym hamulcem

W innych rosyjskich liniach lotniczych jest ta sama praktyka i firmy robią wszystko, aby nie uziemiać maszyn. Na przykład w toaletach samolotów generator podciśnienia „kanalizacji” powietrza nie jest wymieniany przez pół roku, dlatego toalety na pokładzie działają dopiero powyżej 5 km.

„Airbus-A320 można latać z jednym wyłączonym hamulcem, co zostało zrobione celowo” – powiedział pracownik linii lotniczej cytowany przez agencję Unian. Hamulce są przestawione, co na papierze pozwala znaleźć kolejne 10 dni na wymianę.

Były pilot rosyjskich linii lotniczych Nordwind powiedział, że w styczniu 2023 r., podczas uruchamiania silników Boeinga 737, na lotnisku w Kazaniu nagle wylało się paliwo - na pokładzie znajdowało się wówczas 190 pasażerów.

„Zdarzyło się to już kilka razy, ale w TLB (oficjalnym rejestrze usterek) nie pojawił się ani jeden wpis na ten temat – administracja linii lotniczej poprosiła mnie, abym nic nie pisał” – mówi.

Upadek rosyjskiego lotnictwa

Po inwazji Rosji na Ukrainę kraje europejskie, a także Stany Zjednoczone, Kanada i szereg innych wstrzymały ważność certyfikatów ważności samolotów rosyjskich linii lotniczych. W odpowiedzi Kreml zawłaszczył leasingowane samoloty (ponad 100) wpisując je do rosyjskiego rejestru i obdzielając rosyjskim certyfikatem.
26 września 2022 roku brytyjska firma Skytrax wyrzuciła wszystkie rosyjskie linie lotnicze ze swojego rankingu najlepszych przewoźników lotniczych w 2022 roku, uznawanego za najbardziej prestiżowy w branży lotniczej.
W wyniku braku serwisowania i części około 50 samolotów Aeroflot pozostał uziemionych, połowa z nich została zdemontowana na części zamienne. Aeroflot nie ma listew, reflektorów, pomocniczych zasilaczy, wlotów powietrza, generatorów tlenu ani silników. Ponadto rosyjskie samoloty zaczęły latać bez warstwy izolacyjnej na skrzydłach. Niektóre linie przestały obsługiwać nawet loty krajowe.

Według The New York Times dane zebrane i przeanalizowane przez amerykański serwis danych handlowych Import Genius pokazują, że części samolotowe o wartości dziesiątek milionów dolarów zostały wysłane do rosyjskich linii lotniczych objętych sankcjami administracji Joe Bidena, w tym linii Rossija, Aeroflot, Ural, S7 Airlines, Utair Aviation, Pobieda.

Od śrub po silniki

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego