Przyjęta przez Senat USA ustawa o klimacie i energetyce przewidująca inwestycje na 430 mld dolarów zakłada zniesienie limitu ulgi podatkowej 7500 dolarów przy zakupie e-aut, ale wprowadza ograniczenia, w tym zakaz stosowania takiej ulgi wobec pojazdów niezmontowanych w Ameryce Płn. Zakaz zacznie obowiązywać po podpisaniu jej przez prezydenta Joe Bidena. Ustawa ma też zapisy, które zakazują używania komponentów baterii albo istotnych minerałów pochodzących z Chin — pisze Reuter.

– Uważamy to za dyskryminację zagranicznych producentów wobec amerykańskich producentów. Oczywiście będzie to oznaczać niezgodność z regułami WTO — stwierdziła Miriam Garcia Ferrer, rzeczniczka Komisji Europejskiej. Poinformowała, że Unia uzgodniła z Waszyngtonem, iż ulgi podatkowe są istotnym bodźcem dla popytu na e-auta i promocją przestawiania się na zrównoważony transport i zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. — Musimy jednak zapewnić, by wprowadzane działania były uczciwe i niedyskryminujące. Będziemy więc wzywać Stany Zjednoczone do usunięcia tych dyskryminujących elementów z ustawy i do zapewnienia, by była w pełni zgodna z WTO — dodała.

Czytaj więcej

Rynek przewozów autobusowych wpada w głęboki dołek

Władze w Seulu również wyraziły zaniepokojenie możliwością naruszenia przez USA reguł WTO i dwustronnej umowy o wolnym handlu. Resort handlu Korei zwrócił się do amerykańskich instancji od handlu o złagodzenie wymogów dotyczących komponentów i końcowego montażu pojazdów. Zorganizował też narady z Huyndai Motor i producentami baterii: LG Energy Solution, Samsung SDI i SK. Firmy zwróciły się o wsparcie, aby amerykańska ustawa nie szkodziła ich konkurencyjności na rynku w USA. Organizacja producentów pojazdów KAMA zwróciła się do Izby Reprezentantów o włączenie aut i komponentów baterii z Korei do towarów korzystających z ulg podatkowych w Stanach.

Audi of America, Kia i Porsche ogłosiły, że kupujący ich e-auta stracą dostęp do ulg podatkowych do 7500 dolarów po podpisaniu ustawy przez Joe Bidena. Według Audi, ustawa będzie mieć wpływ na nasz biznes i na naszych konsumentów. Tylko hybryda plug-in będzie kwalifikować się do tej ulgi do końca roku. Kia w okólniku do dealerów stwierdziła, że wszystkie jej e-auta i hybrydy plug-in nie będą korzystać z ulg, ustawa oznacza nagły zwrot w polityce podatkowej, mocno zakłóci nasz biznes i zaszkodzi naszym klientom. Według Porsche, kupujący e-Taycana i hybrydę plug-in Cayenne stracą dostęp do ulgi po podpisaniu tej ustawy.

Organizacja Alliance for Automotive Innovation repreznetująca m.in. VW, GM, Toyotę i Forda uznała, że ustawa wykluczy z ulg 70 proc. z 72 aut elektrycznych, hybryd plug-in i na ogniwo paliwowe.