Air China i China Southern zapowiedziały zamówienie po 96 maszyn z rodziny A3420neo o wartości 12,2 mld dolarów w cenach katalogowych, a China Eastern chce kupić sto sztuk cenione na 12,8 mld dolarów. Linie lotnicze dostają zwykle rabaty przy większych zamówieniach, China Eastern podała, że teraz były większe niż zwykle — pisze Reuter. Dostawy przewidziano w latach 2023-27, większość zacznie się w 2024 r.

W normalnym roku chiński rynek stanowi jedną czwartą dostaw Airbusa i Boeinga, ale ograniczenia związane z walką z wirusem i przeciągającą się wojna handlowa ze Stanami sprawiły, że Chiny nie wykazywały aktywności na rynku lotniczym w ostatnim czasie. Ludzie z branży mówią, że władze w Pekinie starają się równoważyć zakupy samolotów u obu producentów, a tak duże zamówienia są zwykle ogłaszane podczas ważnych wizyt w Pekinie.

Obecna informacja wskazuje — ich zdaniem — na wyraźny wybór europejskiego dostawcy. Boeing zareagował stanowczo, wskazał na konstruktywny dialog rządów europejskich z Chinami, wezwał władze w USA i w Pekinie do podjęcia owocnych rozmów. „Dla nas, największego eksportera w USA z 50-letnimi stosunkami z chińskim przemysłem lotniczym jest rozczarowujące, że różnice geopolityczne nadal ograniczają eksport amerykańskich samolotów. Sprzedaż Boeinga do Chin wspiera od dawna kilkadziesiąt tysięcy miejsc pracy w Ameryce i mamy nadzieję, że pojawią się wkrótce zamówienia i dostawy” — stwierdza komunikat koncernu.

Samoloty B737 MAX nie wznowiły jeszcze lotów w Chinach, choć władze lotnicze tego kraju zniosły nakaz ich uziemienia. Dotychczas w tym roku Boeing dostarczył Chinom tylko jeden samolot, na dostawę czeka 150, a Airbus przekazał 47. Według Airbusa, obecne zamówienie ma czysto handlowe znaczenie, według szefa działu sprzedaży Christiana Scherera, świadczy o dużym zaufaniu klientów do Airbusa, jest potwierdzeniem osiągów, jakości i oszczędności paliwowej rodziny samolotów, a do umowy doszło po długich i intensywnych dyskusjach.

Odrębnie brytyjska grupa IAG zamieniła opcję kupna 13 maszyn z rodziny A320neo na potwierdzone zamówieni 11 sztuk A320neo i trzech A321neo. Zostaną dostarczone w latach 2024-25 i zastąpią starsze A3209ceo.