Polskie śmigła dla Airbusa

Przyszły, dwuwirnikowy, lekki śmigłowiec najnowszej generacji mógłby powstać w Polsce z udziałem wiodących w kraju ośrodków badawczych. Taki jest plan Airbus Helicopters – dowiedziała się „Rz“.

Aktualizacja: 04.06.2016 09:16 Publikacja: 04.06.2016 08:36

Polskie śmigła dla Airbusa

Foto: materiały prasowe

Należący do europejskiej Grupy Airbus, koncern helikopterowy, który dzierży trzecią część światowego rynku wiropłatów,zatrudnia 22 tys. pracowników a w zeszłym roku uzyskał przychody w wysokości 6,8 mld euro, już rozbudowuje w Łodzi firmowe biuro projektowe (do 2018 roku ma zatrudniać 100 konstruktorów) i zleca badania zespołom badawczym w krajowych ośrodkach politechnicznych.

–Obecnie co najmniej setka naukowców, w tym kilkudziesięciu specjalistów tylko na Politechnice Łódzkiej ale też z technicznych uczelni w Bydgoszczy, Gdańska czy Radomia, uczestniczy w programach badawczych zleconych przez śmigłowcowy koncern – twierdzi Tomasz Krysiński wiceprezes i dyrektor ds. badań i innowacji w Airbus Helicopters.

Krysiński i Jean-Brice Dumont, wiceprezes wykonawczy ds. inżynierii i dyrektor techniczny w AH oceniali w piątek na Politechnice Łódzkiej postępy prac badawczych nad nowym wirnikiem do przyszłych śmigłowców .

Helikopterowy napęd z Łodzi

Wcześniej Airbus Helicopters sfinansował w Łodzi budowę unikatowego stanowiska do testowania najważniejszych elementów helikopterowych napędów. Mające 12 metrów wysokości i średnicy stanowisko testowe pozwala na bardzo szczegółowe badania w warunkach zbliżonych do realnych. To unikalne na skalę światową urządzenie, ponieważ umożliwia przeprowadzanie skomplikowanych testów dwóch wirników równocześnie. Celem prac jest optymalizacja budowy nowej generacji napędów, cichych, o wyższej sprawności energetycznej i mniejszej masie niż stosowane obecnie. Wirnikowy projekt jest już ósmym zleconym  Politechnice Łódzkiej przez Airbus Helicopters. Zespół naukowców tej uczelni równolegle prowadzi prace m.in. nad nowoczesnymi wirnikami do śmigłowca hybrydowego, wałami napędowymi do dużych śmigłowców wielozadaniowych, nowatorskim systemem napędowym do małych śmigłowców, łopatami wirnika z kompozytów czy nowoczesnymi fotelami do helikopterów.

Co istotne, nowe wirniki testowane w Polsce zostały zaprojektowane i były rozwijane w łódzkim Biurze Projektów i Badań Airbus Helicopters, a do rozwojowego programu francuskiego giganta włączono, oprócz zespołów badawczych miejscowej uczelni, także lokalne, małe i średnie przedsiębiorstwa.

Środowisko dla lotniczego giganta

Współpraca Airbus Helicopters z polską nauką wykracza poza Łódź. Politechnika Gdańska odpowiedzialna jest za realizację projektów z dziedziny diagnostyki śmigłowców, a Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu za nowej generacji systemy aktywnej kontroli drgań kadłuba. Na radomskiej uczelni skonstruowano też na zlecenie AH i przetestowano, a obecnie również przygotowano do produkcji, innowacyjną wyciągarkę do śmigłowców. W najbliższym czasie do tej grupy dołączy także Politechnika  Bydgoska, w której rozpoczną się prace nad nowymi materiałami dla przemysłu helikopterowego.

Tomasz Krysiński podkreśla, że Airbus Helicopters, który nadal negocjuje z Ministerstwem Rozwoju program inwestycji offsetowych związany z potencjalnym kontraktem na dostawy 50 wielozadaniowych maszyn karakal dla polskiej armii, już teraz coraz skuteczniej  buduje z nauką i przemysłem RP biznesowe relacje. Współpraca z firmami i uczelniami obejmuje dostęp do technologii, w tym kodów źródłowych, prace rozwojowe, testy, produkcję oraz eksport konstruowanych w kraju produktów i systemów.

Szefowie Airbus Helicopters przekonują, że decyzja o zamówieniu francuskich śmigłowców wojskowych może jedynie przyspieszyć budowę „polskiego środowiska Airbusa"- nowego skrzydlatego klastra łączącego ośrodki lotnicze w Łodzi, Warszawie, Radomiu, Dęblinie, na Pomorzu i Wybrzeżu. Koncern szacuje, że stworzy w Polsce ponad 1,1 tys. miejsc pracy bezpośrednio przy montażu i obsłudze wojskowych helikopterów H225M caracal, a dodatkowo 2000 pracowników zatrudnią rodzimi poddostawcy śmigłowcowego giganta w Polsce.

Transport
Rosja nie chce taksówek z Zachodu. A taksówkarze – ze wschodu
Transport
Pięć awaryjnych lądowań w Rosji w ciągu tygodnia
Transport
Już przeszło miliard zł na nowe pociągi otrzymało PKP Intercity
Transport
PKP Cargo sprzeda część majątku
Transport
Tak powstawała flota cieni. Zarobili i Rosjanie, i pośrednicy z Wysp Brytyjskich