Budowa nowych szybkich dróg w Polsce z problemami

W tym roku może ruszyć budowa kolejnych 660 km szybkich tras. Ale wykonawcy będą mieć problemy przez brak pracowników i rosnące koszty.

Publikacja: 16.02.2022 21:00

Budowa nowych szybkich dróg w Polsce z problemami

Foto: Adobe Stock

W połowie marca formalnie kończy się zimowa przerwa w realizacji kontraktów drogowych (część firm nie przerwała prac z uwagi na dobrą pogodę) i zaczyna sezon budowlany. W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiedziała włączenie do ruchu 345 km nowych szybkich tras. Natomiast znacznie więcej kilometrów może znaleźć się w budowie w ramach nowych kontraktów. GDDKiA planuje bowiem uzyskanie tzw. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID – to zielone światło dla rozpoczęcia robót budowlanych) dla 55 odcinków o łącznej długości 660 km.

Czytaj więcej

Coraz mniej opłacalna budowa szybkich dróg

Ruch na Mazowszu

– W pierwszej połowie tego roku planujemy uzyskać decyzje dla 21 odcinków o długości ok. 250 km. Plan na drugą połowę roku zakłada uzyskanie ZRID dla 34 odcinków o długości ok. 410 km – informuje GDDKiA.

Oznaczałoby to możliwość rozpoczęcia robót budowlanych w 11 województwach. Największe inwestycje objęłyby województwo mazowieckie, gdzie jest szansa na rozpoczęcie budowy w sumie 115 km na autostradzie A2, drodze ekspresowej S7 oraz drogach krajowych DK61 i DK 79. Duże inwestycje mogą ruszyć na Pomorzu, gdzie na zielone światło czeka 6 odcinków dróg ekspresowych S7 i S6 o długości prawie 95 km. O 3 km więcej – łącznie 98 km – obejmują plany prac w województwie lubelskim: to 5 kawałków autostrady A2, odcinki ekspresówek S12 i S19 oraz obwodnica miejscowości Dzwola w ciągu drogi krajowej DK 74. GDDKiA liczy także na decyzje ZRID, m.in. dla 86 km na Podlasiu (wszystkie na S19), 74 km w województwie zachodniopomorskim, a także 61 km na Śląsku. W tym ostatnim chodzi o dwa kluczowe odcinki drogi ekspresowej S1 pomiędzy Oświęcimiem a Suchym Potokiem, obwodnicę Oświęcimia oraz dwa kawałki drogi krajowej DK 78.

Spodziewane decyzje na zezwolenie rozpoczęcia robót dotyczą zarówno wniosków już wcześniej złożonych, jak i tych, które GDDKiA dopiero planuje w obecnym roku złożyć. Tych drugich ma być 49. Większość z nich ma być złożona do wakacji.

W tym roku ma być także sporo przetargów. GDDKiA zadeklarowała gotowość do ogłoszenia postępowań na budowę w sumie prawie 475 km szybkich tras, które mają kosztować blisko 22,5 mld zł. Problem w tym, że na razie mniej niż połowa tych planów ma zagwarantowane finansowanie. Z kolei na remonty zaplanowano wydatki w wysokości ok. 400 mln zł. Spowodują one niemałe utrudnienia w ruchu, bo drogowcy pojawią się na odcinkach należących do najruchliwszych w kraju. W sumie prace remontowe mają być prowadzone na 323 km dróg krajowych.

O ile zleceń dla firm budowlanych nie powinno w tym roku brakować, o tyle spora część wykonawców na pewno będzie mieć kłopoty ze znalezieniem pracowników.

Koszty wystrzeliły

Zdecydowana większość firm budowlanych zgłasza potrzebę zatrudnienia pracowników. W badaniu Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości 79 proc. mikrofirm budowlanych odpowiedziało, że zatrudnienie w ich firmie ma wzrosnąć. W tym roku już w lutym zapotrzebowanie na kadry, głównie specjalistyczne, jest tak duże, jak w szczycie ubiegłorocznego sezonu. To zwiększa presje płacową: pracownicy nierzadko oczekują o 20–50 proc. wyższych wynagrodzeń niż przed rokiem.

Problemem dla firm budowlanych będzie także radykalny wzrost kosztów, spowodowany drożejącymi materiałami budowlanymi oraz wysoką inflacją. Część już realizowanych umów, dla których przewidziano maksymalnie 5-procentową waloryzację, może przynieść wykonawcom straty.

– Jeśli warunki rynkowe ulegną dalszemu pogorszeniu, to nie można wykluczyć, że w segmencie drogowym dojdzie do powtórki ze zrywaniem kontraktów jak w latach 2018–19 – ostrzega Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach