Na lotnisku Zurych-Kloten odbyła się uroczysta prezentacja nowego samolotu krótkiego i średniego zasięgu Serii C 100 (CS100), produkcji kanadyjskiego Bombardiera. Nadano mu nazwę „Kanton Zurych".
Szwajcarski przewoźnik z grupy Lufthansy jest premierowym klientem tych maszyn, otrzyma 15 CS100 zabierających po 125 pasażerów i 15 większych CS300 o łącznej wartości ponad 2 mld dolarów. Drugi egzemplarz ma być dostarczony pod koniec lipca. Kanadyjskie maszyny zastąpią stopniowo do połowy 2017 r. Avro RJ100, a później inne. Bombardiery i eksploatowany od lutego Boeing 777-300ER mocno odmłodzą flotę Swissa.
Dwusilnikowy odrzutowiec CS100 wykona pierwszy lot zgodnie z rozkładem 15 lipca do Paryża-CDG, następnie będzie latać do Budapesztu, Manchesteru i Pragi, od sierpnia do Warszawy i Brukseli, od września do Nicei, Stuttgartu, Wenecji, Bukaresztu, Mediolanu, a od października do Hanoweru i Florencji. Nowe trasy będą obsługiwane przez kolejno dostarczane maszyny
Prezes Swissa jest ogromnie dumny, że jego linia jest użytkownikiem najbardziej zaawansowanego i innowacyjnego samolotu na świecie w swej klasie. Spełnia on nowe normy komfortu oszczędności paliwa i ekologii. Producent zmniejszył o 20 proc. zużycie paliwa dzięki silnikom, zmianom kadłuba (winglets) i mniejszej wadze, emisję dwutlenku węgla o 25 proc. (90 tys. ton rocznie) tlenków azotu i poziom hałasu pracy silnika o połowę w porównaniu z innymi samolotami. Kupno 30 samolotów pozwoli stworzyć 150 miejsc pracy.
Większe owalne okna rozjaśniają wnętrze kabiny, cieńsze fotele (47 cm szerokości) zapewniają więcej miejsca na nogi także wysokim podróżnym. w oparciach nie ma ekranów, gniazdek do słuchawek czy zasilania. Luki na bagaż podręczny są pojemniejsze o 25 proc., ale ich klapy obciążone maksymalnie mogą sprawiać kłopot osobom słabszym fizycznie. Z toalet mogą korzystać osoby niepełnosprawne na wózkach. Kokpit z komputerowym systemem kontroli lotu fly-by-wire opracowano we współpracy z NASA. Bombardiery nadają się do lotnisk z krótkimi pasami startowymi albo ze stromymi, trudnymi trasami nalotu.