Reklama

Nowy business jet z Francji

Dassault Aviation uruchomiła produkcje nowego luksusowego odrzutowca dyspozycyjnego dalekiego zasięgu Falcon 6X po rezygnacji z 5X z powodu problemów z silnikiem, bo ten segment ożywił się po recesji

Publikacja: 01.03.2018 10:09

Nowy business jet z Francji

Foto: Bloomberg

Nowy samolot w proponowanej cenie 47 mln dolarów (ok. 38,45 mln euro) wykona pierwszy lot na początku 2021 r., a wejdzie do eksploatacji w 2022 r. Dassault będzie produkować dwie sztuki miesięcznie — powiedział prezes Eric Trappier dziennikarzom na lotnisku Le Bourget pod Paryżem. — 6X będzie mieć bardziej przestronną kabinę w segmencie maszyn dalekiego zasięgu, np. z Londynu do Los Angeles — dodał.

Francuzi przystąpili do prac nad nim w 2 miesiące po rezygnacji z szerokokabinowego Falcona 5X z powodu problemów, które doprowadziły od ponad 3-letniego opóźnienia w pracach firmy Safran nad silnikiem Silvercrest.

Maszyna przedstawiona obecnie będzie napędzana silnikami PW800 produkcji Pratt&Whitney Canada, będzie mieć taki sam układ kabiny co 5X (szerokości 2,58 m i wysokości 1,98 m), dla 16 osób w 3 różnych salonach. Zasięg nowego Falcona wyniesie 5500 mil morskich (10 186 km), nieco większy od 5200 mil modelu, z którego zrezygnowano, czyli np. z Rijadu do Tokio.

Niezwykle rzadko podejmowana decyzja o rezygnacji z produkcji konkurenta amerykańskich Gulfstreamów pogorszyła stosunki Dassault Aviation z Safranem, kluczowych partnerów w realizacji francuskich projektów wojskowych, np. myśliwców Rafale. Szef działu silników w Safran, Oliver Andries wyjaśnił, że były problemy z uzyskaniem takiej sprężarki wysokiego ciśnienia, która działałaby przez cały czas lotu wymagany przez Dassaulta. Rozwiązanie tej kwestii wymagałoby dodatkowych prac i spowodowałoby dalsze opóźnienie Falcona 5X.

Safran pracuje obecnie nad optymalizacją tego samego elementu silnika, zasadniczego w jego pracy, bo zwiększającego ciśnienie powietrza przed wtryskiem do komory spalania, stosowanym w Cessna Citation Hemisphere, ostatnim samolotem używającym silniki Silvercrest. Trappier wyjaśnił pytany o problemy z silnikiem, że jest to strategiczna kwestia dla Safrana, a nie dla jego firmy, która współpracuje z kilkoma dostawcami silników. Dassault rozmawia z Safranem o odszkodowaniu za zwłokę z silnikami Silvercrest.

Reklama
Reklama

Sprzedaż samolotów dyspozycyjnych na świecie zmalała do 661 w 2016 r. ze szczytu 1317 w 2008 r., bo nastał kryzys finansowy, ale Trappier mówił w styczniu o pojawieniu się w końcu oznak poprawy.

Transport
Kazachstan zatrzymał ruch pociągów do Rosji. To efekt decyzji Polski
Transport
Flota cieni Putina wciąż rośnie. Są w niej już wszystkie złomy świata
Transport
Potężny cyberatak na europejskie lotniska. Loty opóźnione i odwołane
Transport
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak: PKP Intercity przywróci połączenia do 14 miast
Transport
Polska zamknęła granicę. Chińskie towary popłyną przez rosyjską Arktykę
Reklama
Reklama