Lufthansa wylądowała w Dolinie Lotniczej

Europejski potentat obsługi samolotów Lufthansa Technik i bawarski MTU Aero Engines wspólnie wybudują w podrzeszowskiej gminie Trzebownisko centrum serwisowe silników lotniczych.

Aktualizacja: 26.03.2018 19:28 Publikacja: 26.03.2018 14:12

Lufthansa wylądowała w Dolinie Lotniczej

Foto: materiały prasowe

Spółka EME Aero (Engine Maintenance Europe) utworzona specjalnie w tym celu wyda na inwestycję w Dolinie Lotniczej ok. 150 mln euro. Budowa centrum wystartuje w maju tego roku, a już teraz EME Aero joint venture niemieckich liderów przemysłu lotniczego rozpoczyna rekrutację pracowników. Nowy zakład będzie potrzebował docelowo ok. 800 fachowców i specjalistów.

Kiedy na początku marca „Rz” jako pierwsza informowała o niemieckiej ofensywie w podkarpackiej Dolinie Lotniczej, trwały inwestycyjne uzgodnienia i nie było jeszcze precyzyjnych ustaleń w sprawie lokalizacji firmy.

Rośnie skrzydlaty klaster, potrzebni specjaliści

W poniedziałek spółka potwierdziła, że zakupiła prawie 17 ha. gruntu pod budowę zakładu, w miejscowości Jasionka w podrzeszowskiej gminie Trzebownisko. Nowa inwestycja planowana jest w sąsiedztwie innych zakładów z technologicznych branż skupionych na terenie skrzydlatego klastra. Firma zapowiada, że w nowym zakładzie pracę znajdą zarówno mechanicy silników lotniczych, technolodzy, specjaliści od certyfikacji i inspektorzy badań testowych. Poszukiwany będzie także personel administracyjny. EME Aero już na wstępnym etapie inwestycji zapowiada budowę szerokiej sieci małych i średnich firm - kooperantów, które będą współpracowały z silnikowym centrum jako podwykonawcy. Oznacza to możliwość tworzenia setek kolejnych miejsc pracy w branżach nie związanych bezpośrednio z lotnictwem. Firmy – podwykonawcy będą generowały dodatkowe dochody do budżetów lokalnych, a przez to pośrednio przyczynią się do rozwoju lokalnych społeczności – obiecują niemieccy inwestorzy. - Na inwestycji o tak dużej skali skorzystają również lokalni przedsiębiorcy, którzy ze względu na sąsiedztwo z zakładem będą atrakcyjnymi partnerami biznesowymi dla spółki EME Aero ocenia wójt gminy Trzebownisko Lesław Kuźniar.

Jest produkcja, będą usługi

Dla Lufthansy Technik – niemieckiego serwisowego potentata, budowa zakładu w Jasionce to już kolejne przedsięwzięcie w Polsce – centrum obsługi napędów samolotowych LT buduje od zeszłego roku w Środzie Śląskiej. Będą tam naprawiane silniki z rodziny GEnx. 

Dla podkarpackiego skrzydlatego klastra niemiecka ofensywa inwestycyjna ma szczególny wymiar. Otwiera w Dolinie Lotniczej zupełnie nowy segment technologicznego biznesu: usługi serwisowo- remontowe. Na świecie to potężny rynek wart wiele miliardów dolarów rocznie. Dotąd 170 działających w Dolinie firm związanych z awiacją, produkowało wyłącznie nowe komponenty i części. Mocne wejście serwisowego potentata zza Odry może być zapowiedzią tworzenia kolejnej technologicznej polskiej specjalności w skrzydlatej branży - obsługi posprzedażnej silników i statków powietrznych.

W Dolinie rośnie wydajność

W tym roku mija 15 lat od założenia podkarpackiej Doliny Lotniczej. Marek Darecki, prezes zatrudniającej 4 tys. pracowników spółki Pratt&Whitney Rzeszów i jeden z założycieli i wizjonerów skrzydlatego klastra, przypomina, że w 2003 roku na samym starcie wydajność pracy mierzona wartością rocznej produkcji na pracownika w lotniczych spółkach nie przekraczała w Rzeszowskiem 20 tys. dolarów. Po 15 latach rozwoju branży to już 120 tys. dol. na głowę. Od USA wciąż dzieli nas jeszcze spory dystans - tam wskaźnik oscyluje wokół 300 tys. dol. - Na Podkarpaciu zrobiliśmy ogromny postęp nie tylko w dziedzinie efektywności – zbliżyliśmy się do Zachodu tworząc infrastrukturę badawczo rozwojową i uruchamiając dzięki wiedzy produkty finalne, takie jak np. silniki pomocnicze do statków powietrznych wykonywane w kraju od podstaw do ostatniej śrubki – mówi Darecki. - Dziś magnesem dla zagranicznych inwestorów nie jest już wyłącznie niski koszt pracy, ale jakość, terminowość, a zwłaszcza kompetencje i talent naszych specjalistów – dodaje. 

Według planu Lufthansy Technik w nowym zakładzie EME Aero wybudowanym w ekspresowym tempie w podrzeszowskiej Jasionce rocznie serwisowanych będzie 400 silników rodziny PW 1000 G m.in. do samolotów Airbus A320neo oraz m. in.samolotów Bombardier C.

O inwestycji przesądziły kadry

Firmą EME Aero kierują Derrick Siebert (CEO) reprezentujący Lufthansa Technik AG oraz dr. Uwe Zachau (COO) z MTU Aero Engines AG.

- Naszym celem jest budowa jednego z najnowocześniejszych zakładów w branży lotniczej w Europie. Planujemy również utworzenie centrum szkoleniowego, w którym przyszli pracownicy będą podnosili swoje kwalifikacje i umiejętności – zapewnia Derrick Siebert. Inwestora od samego początku procesu inwestycyjnego datowanego na listopad 2016 roku obsługiwała Polska Agencja Inwestycji i Handlu. - Mimo takich konkurentów jak Tajlandia czy Litwa, o lokalizacji przedsiębiorstwa w Polsce przesądziły kompetencje technologiczne podkarpackiej kadry i dynamika polskiego sektora lotniczego twierdzi dr Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH.

Spółka EME Aero (Engine Maintenance Europe) utworzona specjalnie w tym celu wyda na inwestycję w Dolinie Lotniczej ok. 150 mln euro. Budowa centrum wystartuje w maju tego roku, a już teraz EME Aero joint venture niemieckich liderów przemysłu lotniczego rozpoczyna rekrutację pracowników. Nowy zakład będzie potrzebował docelowo ok. 800 fachowców i specjalistów.

Kiedy na początku marca „Rz” jako pierwsza informowała o niemieckiej ofensywie w podkarpackiej Dolinie Lotniczej, trwały inwestycyjne uzgodnienia i nie było jeszcze precyzyjnych ustaleń w sprawie lokalizacji firmy.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej