Reklama

Największy samolot świata po pierwszych testach. Coraz bliżej startu

Stratolaunch ma dwa kadłuby i dwa kokpity, sześć odrzutowych silników i rozpiętość skrzydeł dłuższą niż boisko do piłki nożnej.

Aktualizacja: 23.04.2018 14:37 Publikacja: 23.04.2018 14:18

Największy samolot świata

Foto: Stratolaunch Systems Corp

ula

Testy samolotu trwały kilka miesięcy. Samolot pierwszy raz rozpędził się na pasie startowym do prędkości 41 km/h, a następnie nawet do 74 km/h. Teraz maszynę czekają kolejne testy. Musi w nich osiągnąć prędkość 128 km/h, a później 222 km/h.

Dopiero wtedy będzie mogła pierwszy raz wzbić się w powietrze.

Samoloty odrzutowe rozpędzają się na pasie startowym do prędkości od 241 do 305 km/h.

Stratolaunch jest jednak znacznie większy niż największe samoloty odrzutowe. Samolot waży ponad 200 ton i po ziemi porusza się na 28 kołach. Rozpiętość jego skrzydeł wynosi 117 metrów, a kadłub ma długość 72 metrów. Samolot jest tak duży, że potrzebuje dwóch kadłubów, w których znajduje się po oddzielnym kokpicie. Jednak jeden zawsze pozostaje pusty - pilot, drugi pilot i inżynier pokładowy mają miejsca w prawym kokpicie. Ma też sześć silników odrzutowych.

Założycielem Stratolaunch Systems - spółki produkującej Stratolaunch - jest Paul Allen, amerykański przedsiębiorca i filantrop, współzałożyciel Microsoftu. Wartość całego projektu w 2011 roku szacowano na 300 mln dolarów.

Reklama
Reklama

Stratolaunch ma służyć do transportu materiałów na Międzynarodową Stację Kosmiczną lub wystrzeliwania satelitów na orbitę. W przyszłości może nawet transportować astronautów w kosmos.

Stratolaunch Systems liczy, że samolot pierwszy lot odbędzie już latem tego roku.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama