Nowe drogi w Polsce. 40 km ponad plan w 2021. 2022 będzie skromniejszy

O 40 km ponad plan, w sumie 425 km – to tegoroczny bilans włączonych do ruchu nowych szybkich dróg. Ale rok 2022 r. będzie znacznie skromniejszy.

Aktualizacja: 30.12.2021 21:28 Publikacja: 30.12.2021 21:28

Nowe drogi w Polsce. 40 km ponad plan w 2021. 2022 będzie skromniejszy

Foto: GDDKiA

Jeszcze w czwartek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) włączała do ruchu nowe fragmenty autostrady A1. W sumie cały 2021 r. okazał się znacznie lepszy, niż zakładano, w dodatku pomimo problemów związanych z pandemią, która – jak twierdziła część firm budowlanych – miała ograniczać dostępność pracowników.

Czytaj więcej

Nowe drogi znowu pod choinkę. Szybkie trasy oddawane hurtowo

Kierowcom udostępniono 425 km nowych tras, wobec ogłaszanego jeszcze na początku roku dużo skromniejszego planu uruchomienia 33 odcinków o łącznej długości 385 km. O niemal 57 km wydłużyła się autostrada A1, budowana na dawnej „gierkówce". 40 km nowej jezdni włączono do ruchu na drodze ekspresowej S3, a 70 km na całej trasie S7.

Najwięcej, bo 100 km zyskała budowana po wschodniej stronie Polski droga ekspresowa S19 Via Carpatia, która stała się drogowym priorytetem obecnego rządu, mającym strategiczne znaczenie dla rozwoju wschodniej Polski. Ocenia się, że budowa trasy powinna pozwolić na włączenie słabiej rozwiniętych regionów w strumień międzynarodowej wymiany ekonomicznej. Pomimo obaw udało się także zakończyć budowę Południowej Obwodnicy Warszawy, której brakowało tylko odcinka z tunelem pod Ursynowem.

W 2022 r. łączna długość nowych odcinków okaże się nieco mniejsza: jak poinformowała GDDKiA, do ruchu ma być włączonych 345 km dróg krajowych. Dzięki oddaniu odcinka A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem będzie można przejechać pełną szerokością autostrady od Gdańska do granicy z Czechami. Zakończy się budowa dwóch kolejnych odcinków trasy ekspresowej S7 z Warszawy w stronę Gdańska: Napierki–Mława i Pieńki–Płońsk, a w kierunku południowym – Warszawa Lotnisko–Lesznowola i Lesznowola–Tarczyn Północ. Na małopolskim odcinku tej ekspresówki gotowy będzie tunel na zakopiance, z kolei trasa S19 wydłuży się o 28 km na odcinkach Niedrzwica Duża–Kraśnik i Zdziary–Rudnik nad Sanem.

GDDKiA zapowiedziała także połączenie autostrady A1 z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem poprzez trasę S5, oddanie trzech odcinków S6, kawałka autostrady A18, części zachodniej obwodnicy Łodzi i kilku obwodnic mających wyprowadzić z mniejszych miast ruch tranzytowy.

Jeszcze w czwartek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) włączała do ruchu nowe fragmenty autostrady A1. W sumie cały 2021 r. okazał się znacznie lepszy, niż zakładano, w dodatku pomimo problemów związanych z pandemią, która – jak twierdziła część firm budowlanych – miała ograniczać dostępność pracowników.

Kierowcom udostępniono 425 km nowych tras, wobec ogłaszanego jeszcze na początku roku dużo skromniejszego planu uruchomienia 33 odcinków o łącznej długości 385 km. O niemal 57 km wydłużyła się autostrada A1, budowana na dawnej „gierkówce". 40 km nowej jezdni włączono do ruchu na drodze ekspresowej S3, a 70 km na całej trasie S7.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił