Transakcja kupna za gotówkę i akcjami stworzy pierwszą sieć kolejową Kanady, Stanów i Meksyku o łącznej długości 20 tys. mil (32 200 km) i rocznych obrotach 8,7 mld dolarów. Oznacza też koniec długiej batalii. Ostatecznie wygrała oferta po 300 dolarów za akcję w gotówce i akcjami; zwycięzca proponował w marcu po 275 dolarów, ale kanadyjski konkurent CNR przebił to zgłaszając w maju ofertę po 325 dolarów. Wyższa cena nie zapewniła sukcesu, bo amerykański urząd nadzoru STB nie zgodził się na proponowaną strukturę nowego podmiotu, zaakceptował natomiast propozycję CPR. To przekonało kierownictwo kolei z Kansas do wyboru niższej oferty.

Canadian Pacific musi jeszcze uzyskać poparcie większości udziałowców dla nowej inwestycji, a amerykański urząd STB nie wydał jeszcze ostatecznej zgody na tę fuzję. Pocieszeniem dla przegranej Canadian National jest należność od Kansas City Southern 700 mln dolarów za zerwanie umowy i drugich 700 mln, jakie zapłaciła Canadian Pacific za przebicie jej oferty w marcu. Obecny wygrany zapowiedział, że zapłaci obie sumy — pisze Reuter.