18 sierpnia zakończyła się procedura certyfikacji ITA, włoski urząd lotnictwa cywilnego ENAC wydał certyfikat i licencję operacyjną nowemu podmiotowi. To pozwoliło radzie dyrektorów uruchomić sprzedaż  biletów na połączenia ITA od 15 października, złożyć zarządowi komisarycznemu Alitalii wiążącą ofertę odkupienia 52 samolotów, związanej z tym liczby slotów, a także umów i dodatkowych aktywów lotniczych, pozwalających na rozpoczęcie działalności ITA w połowie października — podał FlightRadar.

Alitalia zaprzestanie działalności 14 października, następnego dnia jej miejsce zajmie ITA. Zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej, która zażądała nieciągłości w działalności obu przewoźników, nie będzie możliwa automatyczna zmiana trasy, posiadacze biletów Alitalii będą musieli wymieniać je na bilety ITA.

Bilety na loty ITA są do nabycia w portalu www.itaspa.com, w biurach podróży i w punktach sprzedaży na lotniskach. Od 26 sierpnia Alitalia zaprzestała ich sprzedaży na loty po 15 października. Kupione wcześniej na loty do 14 października można będzie zamienić na inne połączenia Alitalii albo odebrać pełną cenę. Dziennik „Corriere della Sera" ocenił, że ok. 255 tys. ludzi wykupiło takie bilety.

Docelowo ITA zamierza stworzyć jednolitą flotę samolotów przewidzianą w biznes planie, możliwie jak najszybciej przystąpi do odnawiania początkowej floty zastępując starsze maszyny nowymi, bardziej sprawnymi energetycznie i przyjaznymi dla środowiska. Decyzja o składzie nowej floty zostanie podjęta i ogłoszona we wrześniu. Zakończono też prace nad nowym programem lojalnościowym.

Nowy przewoźnik zaczął zbierać podania o zatrudnienie załóg i pracowników naziemnych, jednocześnie podjął ze związkami zawodowymi negocjacje nowego układu zbiorowego pracy zgodnego z praktykami rynkowymi, zastrzegł, że wszyscy pracownicy będą musieli posiadać paszport covidowy dla ochrony zdrowia własnego i klientów. Związki zawodowe chcą, by ITA przejęła całą załogę Alitalii, 11 tys. ludzi. Zdają sobie jednak sprawę, że jest to niemożliwe — ITA potrzebuje na początku 2800 pracowników — więc na 24 września zaplanowały strajk — pisze Reuter.