Zaprojektowaniem i produkcją składów superszybkich pociągów zajmie się 10 z 12 zakładów Alstoma. Pierwsze dostawy przewidziano w 2023 r i potrwają do 2033 r. Pociągi będą kursować po całym terytorium kraju. Ich wejście do eksploatacji pozwoli zmniejszyć zużycie energii elektrycznej o 20 proc., emisję spalin o 37 proc. a 97 proc. użytych materiałów będzie nadawać się do recyklingu. Każdy skład będzie zabierać do 740 podróżnych, o 20 proc. więcej od obecnych składów dwupoziomowych.

Przy ich produkcji powstanie dodatkowo 4 tys. miejsc pracy na 10 alt w Alstomie i u jego kooperantów — podała SNCF.

37 dni strajków kolejarzy od 22 marca do końca czerwca w proteście przeciwko reformie kolei, zatwierdzonej przez parlament, wprowadziło ją w stratę netto 762 mln euro, po zysku 119 mln rok wcześniej. Obroty zmalały o 3,3 proc. do 16,08 mld, strajki odebrały 890 mln i 790 mln zysku operacyjnego.

Dyrekcji SNCF udało się jednak pokryć częściowo te straty zwiększeniem wydajności, co dało 330 mln euro. W wyniku netto uwzględniono też cesję aktywów niestrategicznych, zwłaszcza nieruchomości, za 120 mln euro.

Strajki zmniejszyły również wzrost inwestycji do 3,96 mld euro, w tym 2,3 mld na siec i 1,1 mld na nowy tabor.