W USA podwójne drzwi do kokpitu

Kongresmeni w USA chcą zwiększenia bezpieczeństwa w samolotach, aby nie doszło do powtórki z zamachów z 11 września 2001 roku. Domagają się, aby linie lotnicze instalowały podwójne drzwi do kokpitu.

Publikacja: 09.02.2019 17:17

W USA podwójne drzwi do kokpitu

Foto: Bloomberg

Porywanie samolotów nadal pozostaje zagrożeniem mimo znacznego zwiększenia środków bezpieczeństwa w światowym lotnictwie po 11 września 2011 roku, kiedy to 18 terrorystów uprowadziło cztery samoloty - dwa zniszczyły World Trade Center w Nowym Jorku, jeden uszkodził budynek Pentagonu, a czwarty rozbił się wcześniej, po dramatycznej interwencji pasażerów — oświadczyło czterech członków Kongresu:, demokraci Andre Carsson i Josh Gottheimer i republikanie Brian Fitzpatrick i Peter King.

W ubiegłym roku Kongres wprowadził wymóg instalowania drugiej bariery, która nie pozwoli przyszłemu terroryście wtargnąć do kabiny pilotów w chwili podawania im posiłków albo, gdy jeden z nich zechce skorzystać z toalety. Ten przepis dotyczy jednak samolotów dopiero produkowanych, nie obejmuje już używanych.

Projekt ustawy złożony w ubiegłym tygodniu rozszerza wymóg instalowania podwójnych drzwi na wszystkie eksploatowane już samoloty pasażerskie. Nosi nazwę ustawy o zwiększonym bezpieczeństwie lotniczym im. Saraciniego, od nazwiska pilota Victora Saraciniego, który zginął 11 września po uprowadzeniu jego samolotu. Wdowa po nim, Ellen, działała na rzecz przyjęcia takiego przepisu — podaje Reuter.

Podwójne drzwi pozwolą pilotom zamknąć główne drzwi do kokpitu przed otwarciem następnych, superlekkich z siatki drucianej, prowadzących do części z pasażerami. Obecne działania ochronne sprowadzają się do stanięcia przy drzwiach stewarda albo zablokowania dojścia wózkiem z jedzeniem.

Koszt zainstalowania dodatkowych drzwi wyniesie od 5 tysięcy do 12 tysięcy dolarów, zależnie od typu samolotu — ocenili kongresmeni.

Airlines for America, branżowa organizacja reprezentująca dużych przewoźników, jak American Airlines, Southwest Airlines i United stwierdziła, że linie lotnicze powinny instalować podwójne drzwi. Jej rzecznik Vaughn Jennings powiedział, że branża lotnicza współpracowała ściśle z urzędem bezpieczeństwa transportu TSA we wdrożeniu systemu zabezpieczeń po 11 września i zauważyła, że niektórzy przewoźnicy zdecydowanie uważają, że dodatkowo drzwi do kokpitu mają uzasadnienie w niektórych samolotach.

Zrzeszenie Pilotów Linii Lotniczych ALPA popiera projekt nowej ustawy, zwróciło się do urzędu lotnictwa FAA o natychmiastowe wdrożenie decyzji Kongresu z ubiegłego roku dotyczącej nowych samolotów, „aby pomóc w zapewnieniu bezpieczeństwa naszych kokpitów".

Po zamachach z 2001 roku linie lotnicze wzmocniły drzwi do kokpitów, a TSA wprowadził zaawansowany sprzęt kontrolny na lotniskach. Urzędowi temu podlega także Federalna Służba Szeryfów Powietrznych (Federal Air Marshal Service), która umieszcza w amerykańskich samolotach na świecie uzbrojonych funkcjonariuszy w cywilu. Oba rozwiązania: kontrole na lotniskach i powietrzni szeryfowie były jednak krytykowane.

Porywanie samolotów nadal pozostaje zagrożeniem mimo znacznego zwiększenia środków bezpieczeństwa w światowym lotnictwie po 11 września 2011 roku, kiedy to 18 terrorystów uprowadziło cztery samoloty - dwa zniszczyły World Trade Center w Nowym Jorku, jeden uszkodził budynek Pentagonu, a czwarty rozbił się wcześniej, po dramatycznej interwencji pasażerów — oświadczyło czterech członków Kongresu:, demokraci Andre Carsson i Josh Gottheimer i republikanie Brian Fitzpatrick i Peter King.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?