Reklama

Nowe lokomotywy dla Lotos Kolej

Lotos Kolej w ramach ugody z Newagiem kupi od niego pięć lokomotyw za 80 mln zł.

Aktualizacja: 28.02.2019 20:41 Publikacja: 28.02.2019 20:39

Nowe lokomotywy dla Lotos Kolej

Foto: Lotos

Przewoźnik Lotos Kolej podpisał 28 lutego umowę ze spółką Newag na dostawę dwóch lokomotyw 4-osiowych Griffin oraz trzech 6-osiowych Dragon 2 oraz serwisowanie tych pojazdów przez 7 lat. – Wierzymy, że nowo nabywane lokomotywy spełnią oczekiwania Lotos Kolej przy zagwarantowanej bardzo wysokiej gotowości technicznej, takiej samej jak w pierwszej generacji lokomotyw Dragon – mówi wiceprezes Newag Józef Michalik. 

Elektryczne lokomotywy wyposażone są w urządzenia sterowania pociągami ETCS. Dragon jest pierwszą lokomotywą w Polsce z napędem wykorzystującym węglik krzemu (SiC). Tranzystor z węglika krzemu zapewnia bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejsza hałas, ogranicza straty energii o połowę i zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60 proc.

– Cieszymy się, że pozyskaliśmy lokomotywy wyposażone w system ETCS, z których część posiada silniki dojazdowe tzw. last mile, co jest dużym udogodnieniem dla LOTOS Kolej – zapewnił prezes Lotos Kolej Anatol Kupryciuk.

Zakup lokomotyw nastąpił w ramach ugody, która zaspokaja roszczenia obu stron do wartego ponad 56 mln zł kontraktu z grudnia 2015 roku na 5 lokomotywy Griffin. Newag zbudował je pod koniec 2017 roku, ale przewoźnik zarzucił, że lokomotywy nie miały dopuszczenia do ruchu po sieci PKP PLK, nie zostały wyposażone bowiem w paneuropejski system ETCS, który służy do zarządzania ruchem kolejowym.

Od 1 stycznia 2015 roku wszystkie lokomotywy poruszające się po głównych liniach kolejowych w Polsce muszą być wyposażone w ETCS. Mimo to Newag wydzierżawił Griffiny bez ETCS innym przewoźnikom, w tym dwa Intercity.

Reklama
Reklama

ETCS (European Train Control System) umożliwia jazdę z dużymi prędkościami. Pierwszą w Polsce linią kolejową, która otrzymała ETCS jest Centralna Magistrala Kolejowa.

Udział Lotos Kolej w pracy przewozowej w 2018 roku wyniósł 8,49 proc., gdy w 2016 roku 10,2 proc.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama