Nawet Amerykanie nie latają już Boeingami 737 MAX 8

Niemal cały świat uziemił samoloty B737 MAX 8. Agencje leasingowe nagle odnotowały popyt na wypożyczenie maszyn średniego zasięgu.

Aktualizacja: 14.03.2019 08:51 Publikacja: 13.03.2019 21:00

PLL LOT ma w swojej flocie pięć maszyn Boeing 737 MAX 8. Czeka na dziewięć kolejnych.

PLL LOT ma w swojej flocie pięć maszyn Boeing 737 MAX 8. Czeka na dziewięć kolejnych.

Foto: materiały prasowe

Dla dwunastu europejskich przewoźników, w tym dziesięciu z Unii Europejskiej – a wśród nich są operujące z Polski LOT, Enter oraz czeski Travel Service – jedyną dobrą wiadomością jest to, że uziemienie maszyn wypadło jeszcze w sezonie zimowym. Trwa on do końca marca, a siatka połączeń jest mniejsza.

Nawet Amerykanie nie latają już Boeingami 737 MAX 8

Nowe maszyny

– LOT już zabezpieczył wszystkie połączenia, jakie wykonywał dotychczas boeingami 737 MAX 8 – mówi Adrian Kubicki, dyrektor komunikacji korporacyjnej i PR w PLL LOT. – W naszej flocie już latają dwa boeingi 737-800 NG linii Go2Sky i jeden 737-400 z GetJet. Natomiast w środę wieczorem flotę LOT zasili B737-800 NG wypożyczony od Enter Air – dodaje.

Czy LOT będzie ubiegać się o odszkodowanie od Boeinga, tak jak to było w przypadku uziemionych maszyn B787 Dreamliner i jak to już zapowiedział Norwegian? – Na razie skupiamy się na zapewnieniu ciągłości operacyjnej. O odszkodowaniu będziemy myśleć później – mówi Adrian Kubicki. Zresztą wiadomo, że w przypadku Norwegiana uziemienie „maksów" jest znacznie poważniejszym problemem, bo linia latała nimi między Wielką Brytanią a Stanami Zjednoczonymi i ma tych maszyn 18. Także Travel Service latał tymi samolotami, np. z Warszawy na Wyspy Zielonego Przylądka, bez lądowania po drodze. Teraz jego pasażerowie muszą się liczyć z rejsami z międzylądowaniem w Barcelonie.

Wśród uczestników konferencji lotniczej w Madrycie, w której biorą udział kontrolerzy ruchu lotniczego z całego świata, panuje oburzenie tweetem prezydenta USA, który napisał, że samoloty stają się zbyt skomplikowane. „Do latania nimi nie trzeba pilotów, lecz raczej komputerowców z MIT (Massachusetts Institute of Technology). Nie wiem jak wy, ale ja nie chcę, żeby Albert Einstein był moim pilotem. Chcę wspaniałych lotniczych profesjonalistów, którzy mogą łatwo i szybko przejąć kontrolę nad samolotem!" – napisał amerykański prezydent.

Jak już informował prezes Ethiopian Airlines Tewolde Gebremariam, pilot tragicznego rejsu zwrócił się do kontroli lotów o pozwolenie na powrót na lotnisko w Addis Abebie, bo zorientował się, że ma kłopoty techniczne.

Zaufanie i kontrola

Boeing zapewnił, że ma pełne zaufanie do bezpieczeństwa samolotu 737 MAX 8. Jednak już w poniedziałek 11 marca (do katastrofy Ethiopiana doszło w niedzielę) poinformował, że „w nadchodzących tygodniach" dokona aktualizacji oprogramowania komputerowego systemu stabilizacji i kontroli lotu we wszystkich samolotach B737 MAX. Potwierdził też, że tych zmian oczekuje amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), odpowiednik polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Amerykańscy senatorzy ze swojej strony zaapelowali do krajowych przewoźników, żeby z własnej woli uziemili własną flotę „maksów". O to samo zwrócił się związek pracowników pokładu w American Airlines. „W tej sytuacji możemy jedynie oczekiwać, że Boeing i linie lotnicze przekażą nam wszystkie dostępne informacje" – napisał na Twitterze senator Roger Wicker, przewodniczący senackiej komisji handlu, nauki i transportu.

Tak też się stało w środę. Donald Trump zdecydował o uziemieniu wszystkich samolotów 737 MAX 8 i 9 latających w amerykańskich liniach lotniczych.

Stoisko Boeinga na madryckich targach zrobiło się dziwnie puste. A jedyna osoba, która urzędowała za kontuarem, na każde pytanie odpowiadała, że „jest z zupełnie innej części Boeinga niż ta, która produkuje samoloty".

Dla dwunastu europejskich przewoźników, w tym dziesięciu z Unii Europejskiej – a wśród nich są operujące z Polski LOT, Enter oraz czeski Travel Service – jedyną dobrą wiadomością jest to, że uziemienie maszyn wypadło jeszcze w sezonie zimowym. Trwa on do końca marca, a siatka połączeń jest mniejsza.

Nawet Amerykanie nie latają już Boeingami 737 MAX 8

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Transport
Polskie firmy apelują do Donalda Tuska: nie porzucajcie projektu CPK
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił