Reklama
Rozwiń
Reklama

Lot czeka trudny rok

Linia ma ograniczenia związane z pomocą publiczną, jednocześnie jednak planuje rozwój.

Publikacja: 02.01.2015 07:37

„Rzeczpospolita" poznała plany narodowego przewoźnika na 2015 rok. Są to m.in. zamówienie nowych sam

„Rzeczpospolita" poznała plany narodowego przewoźnika na 2015 rok. Są to m.in. zamówienie nowych samolotów, ogłoszenie kierunków długodystansowych i wypracowanie po raz kolejny zysku z działalności operacyjnej.

Foto: Bloomberg

„Rzeczpospolita" poznała plany narodowego przewoźnika na 2015 rok. Są to m.in. zamówienie nowych samolotów, ogłoszenie kierunków długodystansowych i wypracowanie po raz kolejny zysku z działalności operacyjnej. Na koniec 2015 r. LOT ma wpisane w planie restrukturyzacji 124 mln zł zysku operacyjnego, czyli z latania. Ma to być kolejny rok na plusie po 2014, w którym zysk miał wynieść 71 mln zł, a już wiadomo, że jest wyższy. LOT poda go oficjalnie po audycie.

– Wchodzimy w ostatnią fazę restrukturyzacji i koncentrujemy się na tym, żeby przygotować firmę do rozwoju w roku 2016. A w 2015 musimy osiągnąć zdecydowanie lepsze wyniki niż w 2014, przy znacząco przyciętym oferowaniu i gdy LOT w nic nie wolno inwestować  – mówi „Rzeczpospolitej" Sebastian Mikosz, prezes LOT. – Ale ten wynik nie wziął się z powietrza. Zdecydowanie jest do osiągnięcia.

– Czuję się teraz jak człowiek w gipsie. Rynek się rozwija, widzę doskonałe statystyki konkurencji. Weszliśmy w okres najbardziej restrykcyjnych ograniczeń, czyli bardzo trudny dla finansów. Ale jednocześnie zaczynamy końcowe odliczanie i przygotowujemy się do tego, co będzie się działo w roku 2016 – wskazuje prezes LOT.

Pomogą taniejące paliwa? – Zysku w 2015 roku nie osiągniemy dzięki taniej ropie. Nie jest tak, że ropa w cenie poniżej 60 dol. za baryłkę automatycznie poprawia nasze wyniki. Dla mnie jako menedżera linii lotniczej najgorsze jest to, że jej ceny są nieprzewidywalne. Jesteśmy w sytuacji, kiedy ropa była bardzo droga, potem gwałtownie staniała, a potem jej ceny ponownie poszły w górę. Ten biznes nie znosi nieprzewidywalności kosztów – mówi Mikosz.

LOT wykupił transakcje ubezpieczające od zmian cen ropy na 12 miesięcy do przodu na zakup paliwa lotniczego. Resztę kupuje na wolnym rynku po cenach bieżących.

Reklama
Reklama

Wiadomo jednak, że niższe ceny paliw skłonią linie do przywrócenia na rynek starych maszyn, które zostały wycofane jako mało ekonomiczne. Zmniejszą się zyski z inwestycji w takie samoloty, jak dreamlinery czy airbusy 350, których jedną z największych zalet są oszczędności na spalaniu. Komisja Europejska może znów zacząć kłaść nacisk na obniżanie emisji dwutlenku węgla.

– Dla nas 2015 będzie jednak rokiem, w którym w firmie zaczną się na dobre przygotowania do tego, co będzie się działo w roku 2016 – ogłoszenie nowych połączeń dalekiego zasięgu, wybór floty i strategii. Mam nadzieję, że spowoduje to wyjście z zaklętego kręgu, kiedy mówimy wyłącznie o cięciach i ograniczeniach, a pojawi się dobra energia – podkreśla prezes LOT.

Wiadomo, że linia szykuje się do ogłoszenia dwóch kierunków azjatyckich. Nieoficjalnie wiadomo, że pierwszym ma być Tokio. A drugim? Seul? Hoszimin? Mikosz kategorycznie odmawia odpowiedzi. – Patrzymy na Azję. Żaden z kierunków, do których się przymierzamy, nie jest jeszcze zatwierdzony – ucina.

Na konferencji prezesów linii sojuszu Star Alliance (do którego należy LOT) w Delhi Rohit Nandan, szef Air India, ujawnił „Rzeczpospolitej", że w lutym podpisuje z LOT umowę o wspólnych rezerwacjach na trasie Delhi – Warszawa.

Jednakże Mikosz przyciskany przez dziennikarzy indyjskich nie potwierdził, że zamierza otworzyć takie połączenie. – Indie są niezwykle atrakcyjnym, ale i równie trudnym rynkiem. Chociaż pewnie, że kuszą – powiedział.

Transport
Statek Maersk przepłynął przez Bab al-Mandab. Czy to początek zmian?
Transport
Nowe sankcje Unii i Wielkiej Brytanii uderzają we flotę cieni i robiących biznesy z Rosją
Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama