Incydenty miały miejsce w grudniu, ale dopiero w tym tygodniu linie American zaczęły informować podróżnych o włamaniach. United zrobił to kilka dni wcześniej. Złodzieje weszli w posiadanie haseł dostępów do kont programów frequent flyer – Aadvantage i MileagePlus. Ukradzione mile wykorzystano przy rezerwacjach darmowych przelotów lub do podwyższenia klasy już istniejących rezerwacji.

United i American zapewniły, że nie doszło do włamania do ich systemów komputerowych. Ukradzione dane musiały pochodzić z innego źródła. W przypadku American wykorzystano konta ponad 30 pasażerów z około 10 tysięcy kont, których numery mogły dostać się w ręce złodziei. United nie poinformował o rozmiarach włamania. Obie linie zapowiedziały przywrócenie wszystkich uzbieranych przez podróżnych mil.

Punkty programów lojalnościowych są w USA traktowane bardzo poważnie. Amerykańskie sądy niejednokrotnie orzekają o prawie do ich wykorzystania przy rozdzielaniu majątku np. w sprawach rozwodowych.

Aby zabezpieczyć się przed cyberprzestępczością firmy chcą teraz lepiej chronić swoje programy lojalnościowe. Trzeci wielki przewoźnik w USA – Delta – zażądał od swoich pasażerów zamiany czterocyfrowych kodów dostępu na dłuższe i bardziej skomplikowane hasła, pozwalające na zalogowanie się do programu SkyMiles.

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku