Europa weźmie się za drony

Należy stworzyć 3 kategorie cywilnych dronów używanych obecnie do wszystkiego, od zdjęć filmowych po dostawy przesyłek i usługi rolnicze. To pozwoli uregulować rynek — proponuje EASA

Aktualizacja: 15.03.2015 10:59 Publikacja: 15.03.2015 10:29

Europa weźmie się za drony

Foto: Bloomberg

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego stwierdziła, że jej propozycja systematyzacji pozwoli nowemu działowi przemysłu rozwijać się przy jednoczesnej ochronie ludzi i towarów.

Bezzałogowe obiekty latające (drony) podlegają obecnie w Europie różnorodnym przepisom w każdym kraju, więc Komisja Europejska chce doprowadzić możliwie jak najszybciej do stworzenia podstawowych ram prawnych.

We Francji, gdzie loty bez zezwolenia odpowiednich władz są nielegalne, doszło w ostatnich dniach do pojawiania się do 5 a dronów latających nad wieżą Eiffla i w pobliżu ambasady USA, wywołując poważne zaniepokojeni i akcję policji. Dotąd nie znaleziono ich „pilotów". W Niemczech drony nie mogą przekraczać 25 kg wagi, w W. Brytanii obiekty cięższe niż 20 kg podlegają takim samym przepisom co samoloty czy śmigłowce. WS Stanach tamtejszy urząd FAA zakazuje większości lotów komercyjnych dronami, ale firmy mogą występować o zgodę w czasie końcowych prac nad nowymi przepisami.

EASA z siedzibą w Kolonii zaproponowała podział obiektów latających. Kategoria o najmniejszym zagrożeniu objęłaby niskoenergetyczne obiekty, także modele samolotów i nie wymagałaby żadnej licencji. Takie obiekty mogłyby latać w zasięgu wzroku, z dala od lotnisk i rezerwatów przyrody do wysokości 150 metrów. Loty nad zgromadzeniami ludzi byłyby zabronione, aby nie stwarzać zbędnego ryzyka.

Gdyby takie loty zwiększały zagrożenie dla ludzi albo drony potrzebowały większej przestrzeni powietrznej, z której korzystają inne obiekty latające, to należałoby dokonać oceny takiego ryzyka i wydawać zezwolenia.

Najwyższa kategoria dronów zostałaby objęta przepisami obowiązującymi samoloty komercyjne pilotowane przez ludzi, ich operatorzy musieliby uzyskać liczne certyfikaty.

„Te reguły zapewnią bezpieczne i korzystne warunki wzrostu dla tej bardzo obiecującej gałęzi przemysłu" — stwierdził w komunikacie dyrektor EASA, Patrick Ky.

Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii