Według wstępnych ustaleń francuskiego biura badania katastrof BEA, drugi pilot niemieckiej linii jest podejrzewany o świadome rozbicie samolotu w locie z Barcelony do Duesseldorfu, a wcześniej z Duesseldorfu do Barcelony o pięciokrotne sprawdzanie manewru zniżania.
Komisarz transportu Violeta Bulc zwróciła się teraz do EASA o zbadanie takich elementów jak system blokady drzwi do kokpitu, dostęp do kabiny pilotów, procedury wychodzenia i procedury dotyczące kontroli lekarskich pilotów. (Andreasowi Lubitzowi lekarze odmówili dwukrotnie wydania zgody na loty).
Specjaliści z EASA zbiorą dowody wśród lekarzy, służb dbających o bezpieczeństwo i z urzędów nadzoru. Na podstawie tych ustaleń władze Unii zadecydują, czy zmieniać przepisy bezpieczeństwa w lotnictwie czy nie. EASA jest uprawniona do ogłaszania przepisów, których muszą przestrzegać wszystkie europejskie linie lotnicze.
Niemcy mają powołać odrębną komisję ekspertów lotniczych, która rozpatrzy wszelkie możliwie zmiany, jakie należałoby wprowadzić w kontrolowaniu stanu zdrowia pilotów i dotyczących zabezpieczeń drzwi kokpitu.