Na 12-kilometrowym odcinku budowany jest drugi tor, zakładana trakcja elektryczna, powstają także nowe przystanki. We wrześniu dojazd z centrum Krakowa do Balic ma się skrócić do 20 minut.

Inwestycję realizuje zarządzająca kolejową infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK). Do Balic będą jeździć pociągi elektryczne z prędkością 80 kilometrów na godzinę. Wcześniej na tym kierunku jeździły dużo wolniejsze lokomotywy spalinowe. Elektryfikacja linii i drugi tor pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursów. Pociągi z Krakowa i z Balic będą wyjeżdżać co kwadrans, a nie co pół godziny, jak dotychczas. Pojawią się nowe przystanki: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki oraz Kraków Krzyżówka. Dodatkowo zmodernizowany zostanie przystanek Kraków Łobzów, a wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. będą wyposażone w wiaty, elementy małej architektury, oświetlenie, a także w nowy system informacji pasażerskiej.

Modernizacja linii z Krakowa do Balic jest kolejną inwestycją infrastrukturalną, która przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej całego regionu. PLK już wcześniej usprawniła część lokalnych połączeń: przykładowo modernizacja trasy z Krakowa Bieżanowa do Wieliczki zakończyła się dwa lata temu. W planach są nowe przedsięwzięcia, jak budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Dzięki niej powstanie bezpośrednie połączenie stacji Kraków Główny Osobowy i Kraków Bonarka. Efektem ma być większa częstotliwość kursów, a także poprawa obsługi pasażerów dzięki przebudowie dwóch przystanków - Kraków Zabłocie oraz Krzemionki.

Modernizowana linia kolejowa Kraków – Balice powstała jeszcze w latach 50. jako bocznica z jednym torem prowadzącym do bazy pali i jednostki wojskowej. Jeździły po niej składy wyruszające ze stacji w Mydlnikach. Przewozy pasażerskie na tej trasie zaczęły kursować dopiero dziewięć lat temu. Obecnie pociągi jadą tamtędy z prędkością 40 kilometrów na godzinę.