Najdłuższy tunel świata jest w Europie

Po 17 latach budowy otwarto uroczyście najdłuższy i najgłębszy tunel na świecie, pod masywem św. Gottharda, który zrewolucjonizuje transport w Europie

Aktualizacja: 01.06.2016 17:28 Publikacja: 01.06.2016 16:57

Prezydent Szwajcarii Johann Schneider-Ammann przecina wstęgę podczas uroczystego otwarcia tunelu pod przełęczą św Gottharda w Pollegio w Szwajcarii

Foto: AFP

W uroczystej inauguracji tunelu GBT uczestniczyli m.in. prezydent Szwajcarii Johan Schneider-Amman, premier Wioch Matteo Renzi, kanclerz Niemiec Angela Merkel, kanclerz Austrii Christian Kern i prezydent Francji Francois Hollande.

Prezydent Szwajcarii stwierdził, że w sytuacji gdy polityczna jedność kontynentu została naruszona napływem imigrantów i groźbą wyjścia W. Brytanii z Unii Europejskiej ten tunel połączy ludzi i gospodarki Europy.

Następnie europejscy przywódcy wsiedli do pierwszego składu pociągu, który przejechał podziemną trasę 57,1 km.

Tunel jest lepszym rozwiązaniem dla podróżnych i dla przewozu towarów. Będzie głównym połączeniem kolejowym z Rotterdamu do Genui. Po jego pełnym uruchomieniu w grudniu czas podróży pociągiem z Zurychu do Mediolanu zmaleje o godzinę do 160 minut. W ciągu zaledwie 17 minut przez tunel będzie przejeżdżać ok.260 składów towarowych i 65 pasażerskich.

Liczba podróżnych wzrośnie z obecnie 9 tys. osób dziennie krętymi górskimi drogami do 15 tys. w 2020 r. - szacuje kolej szwajcarska.

To najdłuższy i najgłębszy tunel na świecie. Dotychczasowym rekordzistą był japoński tunel Seikan o długości 53,8 km. Europejski znajduje się na głębokości 2,3 km wobec najwyżej położonego w Europie ośrodka sportów zimowych Val Thorens.

Budowę magistrali za ponad 12 mld franków (11 mld euro) zatwierdzili Szwajcarzy w referendum w 1992 r. Prace zaczęto w 1999 r. Początkowo specjalne ekipy musiały wykonywać odwierty i wysadzać 73 rodzajów skał, wywieziono pond 28 mln ton urobku. 125 ludzi pracowało w systemie 3-zmianowym, wykonano 43 800 roboczogodzin. Dziewięciu pracowników zginęło.

Pierwotny projekt powstał w 1947 r. na desce kreślarskiej szwajcarskiego inżyniera Eduarda Grunera, ale przeszkody biurokratyczne, obawy o wysokie koszty i inne trudności sprawiły, że budowę zaczęto w 1999 r. Stała się możliwa dzięki postępowi w zakresie sprzętu: tarczowe maszyny wiertnicze zastąpiły tradycyjne świdry i dynamit.

Tunel składa się z dwóch nitek, został zbudowany w terminie i bez przekroczenie budżetu. Budowę sfinansowano z pieniędzy uzyskanych z podatku VAT i akcyzy od paliw płynnych, myta od ciężarówek i z pożyczek państwowych, które muszą być spłacone w ciągu 10 lat.

Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne