Ponad 3 mld zł będą wykorzystane w Małopolsce na modernizacje odcinków linii Kraków Główny Towarowy – Rudzice oraz Zabrze – Katowice – Kraków. Oba fragmenty linii E30 są częścią korytarza transportowego z Drezna do Kijowa. Polski odcinek ma długość 677 km, łączy najważniejsze centra i regiony południowej Polski: Dolny Śląsk, Górny Śląsk, Małopolskę i Podkarpacie.

Na odcinku Kraków – Rudzice zmodernizowanych zostanie 56 mostów i wiaduktów, 202 rozjazdy, blisko 57 km torów wraz z siecią trakcyjną oraz urządzeniami sterowania ruchem. Po zakończeniu prac pociągi pojadą szybciej: pasażerskie z prędkością od 100 do 160 kilometrów na godzinę, towarowe – od 80 do 120 kilometrów na godzinę. Skróci to czas przejazdu, jednocześnie podnosząc bezpieczeństwo. Pomiędzy stacjami Kraków Główny Osobowy i Kraków Płaszów zostaną dobudowane dwa tory, a także jeden tor na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów. Powstaną również dwa nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Pozwoli to zintegrować kolej z komunikacją miejską i utworzyć dogodne miejsca przesiadkowe. Realizacja prac będzie kosztować prawie 396 mln euro, z czego ponad 320 mln euro stanowi unijne dofinansowanie.

Modernizacja linii odcinku Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny na trasie Zabrze – Katowice – Kraków poprawi połączenia pomiędzy aglomeracjami. Na przystankach Jaworzno Szczakowa, Trzebinia, Krzeszowice i Kraków Mydlniki pojawią się nowie wiaty i ławki oraz nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Będą także windy i podjazdy. Do remontu przewidziano blisko 120 km torów, 116 km sieci trakcyjnej, 25 peronów. Zmodernizowanych zostanie 8 przejazdów, a część znajdujących się w poziomie szyn zastąpionych zostanie wiaduktami. Zwiększy to bezpieczeństwo ruchu kolejowego, samochodowego i pieszego. Ta część inwestycji ma kosztować 529 mln euro, z czego UE dofinansuje ponad 410 mln euro.