Przetarg na wybór wykonawcy inwestycji ogłosiła w poniedziałek zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK). Po zakończeniu prac pociągi dalekobieżne mają kursować przez centrum miasta, a podróżujący będą mogli korzystać z dwóch nowych przystanków.
Tunel średnicowy będzie przedłużeniem linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej na zachód. Pod miastem ma się rozdzielić na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska. Wybudowanie tunelu umożliwi w Łodzi ruch dalekobieżny północ – południe i wschód – zachód. PLK zakłada, że dzięki inwestycji zwiększy się atrakcyjność kolei jako środka transportu w ramach łódzkiej aglomeracji. Ogłoszony dziś przetarg na budowę tunelu pod centrum Łodzi radykalnie usprawni kolej aglomeracyjną i ruch dalekobieżny – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.
Tunel średnicowy jest drugim etapem projektu udrożnienia łódzkiego węzła kolejowego, którego pierwszą częścią była budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym Łódź Fabryczna. Inwestycje kolejowe na terenie Łodzi wraz z nowym dworcem warte są ok. 4 mld złotych. Nowy dworzec zostanie uruchomiony 11 grudnia. Stanie się kluczowym elementem nowego centrum Łodzi. Na drugim poziomie, znajdującym się 16,5 metra pod ziemią, ulokowano stację kolejową z czterema peronami i ośmioma torami. Będzie w stanie odprawić nawet do 200 tys. pasażerów dziennie, 20-krotnie więcej niż obecnie. Inwestycja w tunelu i na dworcu objęła montaż 12,5 km torów.
Zaplanowana budowa tunelu łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską powiązana jest z budowa przystanku u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). Wyboru miejsca dokonano z uwzględnieniem opinii mieszkańców. - Budowa nowych przystanków zapewni dogodny dojazd do centrum miasta, co z przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej Łodzi – poinformowały w poniedziałek PLK. Prace projektowe i budowalne zaplanowane są w latach 2017 – 2022.