Fincantieri zgodziła się przejąć jedynie względną większość, rzędu 45 do 49 proc. — poinformował dziennik. Włosi będą jednak sprawować kontrolę nad dawną stocznia Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire dzięki obecności przy największym producencie statków wycieczkowych prywatnej włoskiej fundacji bankowej Fundazione CR (Cassa di Risparmio), która obejmie ok. 10 proc. — dodał dziennik. Pierwszy partner zaproponowany przez Fincantieri został odrzucony przez Francję
Według francuskiego dziennika powołującego się na źródła związane ze sprawą, Fincantieri zobowiązała się również w zakresie zatrudnienia, zachowania biur projektowych w Saint-Nazaire, ochrony francuskich patentów i nieprzenoszenia działalności poza Francję. To były strategiczne priorytety francuskiego rządu w rozmowach. Dziennik dodał, że plan tymczasowej nacjonalizacji stoczni brany pod uwagę przez rząd pozostaje aktualny, jeśli nie dojdzie do uzgodnionego kompromisu z Fincantieri.
Szcezgóły
Wiceminister przemysłu Christophe Sirugue poinformował na konferencji prasowej, że skarb państwa wyraził zgodę na projekt przejęcia STX przez grupę Fincantieri. Włoska grupa będzie mniejszościowym udziałowcem przez co najmniej 8 lat, mając towarzystwo niezależnego inwestora, Fundazione CR z Triestu, a skarb państwa Francji mający 33,34 proc. zachowa prawo weta istotnych decyzji.
W ramach kompromisu uzgodnionego po 3 miesiącach intensywnych negocjacji skarb państwa zachowa swój udział, a państwowa stocznia wojskowa DCNS mogłaby objąć ok 12 proc., Fincantieri mogłaby mieć ok. 48 proc., a reszta przypadłaby Fundazione CR Trieste — wyszczególnił wiceminister.
Projekt zawiera ponadto klauzulę zmiany opcji po upływie 12 lat, która przewiduje, że jeśli Włosi nie zechcą kontynuować umowy przez 20 lat, strona francuska będzie mieć prawo pierwokupu akcji należących do Fincantieri.