Reklama

Sektor lotnictwa wypowiada walkę obrzydzaniu latania

Sektor lotnictwa cywilnego uruchomi kampanię przeciwstawiania się ruchowi obrzydzania latania samolotami (flight shaming), który przyczynił się do spadku popytu w Europie

Publikacja: 05.11.2019 15:22

Sektor lotnictwa wypowiada walkę obrzydzaniu latania

Foto: Bloomberg

Wizerunkowi sektora zaszkodził w tym roku nasilający się w Szwecji ruch aktywistki Grety Thunberg, która wzywała do większych działań w walce ze zmianami klimatu, w tym do rezygnowania z latania.

Kampanię będzie koordynować organizacja przewoźników IATA, skupiająca ok. 300 linii lotniczych. - Rozpoczniemy bardzo, bardzo dużą kampanię wyjaśniania, czego dokonaliśmy, co robimy i co zamierzamy robić w przyszłości - powiedział szef IATA, Alexandre de Juniac w wywiadzie dla Reutera udzielonym w Kuwejcki. Kampania będzie dążyć do wyjaśniania społeczeństwu, jak sektor redukuje wpływ swej działalności na środowisko, przeciwstawiając się "mylącej informacji".

IATA koordynuje działania za pośrednictwem Grupy Zadaniowej Przemysłu Lotniczego (ATAG), koalicji branżowych organizacji i firm. De Juniac nie powiedział, kiedy ta kampania ruszy, ale stwierdził, że będą w niej uczestniczyć udziałowcy sektora, także lotniska i linie lotnicze.

Wytykanie latania samolotami przyczyniło się do zmniejszenia popytu na przewozy w Europie, zwłaszcza na północy kontynentu, ale także we Francji, Niemczech i w Stanach. - Trudno to oszacować, poza europejskimi granicami nie widzieliśmy tego, ale pojawi się - stwierdził Francuz.

Na komercyjne loty przypada ok. 2,5 proc. światowych emisji związków węgla, ale jeśli nie zostaną podjęte konkretne kroki dla złagodzenia problemu, to ten udział zwiększy się wraz ze wzrostem podróży samolotami. Sektor lotnictwa zmniejszył już o połowę od 1990 r. emisje spalin przypadających na jednego podróżnego, głównie dzięki bardziej oszczędnym samolotom, ma plan zmniejszenia netto emisji do 2050 r. i osiągnięcia zerowego wzrostu emisji od 2020 r.

Reklama
Reklama

Przewoźnicy uprzedzili o ujemnym wpływie obrzydzania latania, niektórzy skrytykowali branżę, że nie wytłumaczyła się ze swych działań. Szef Emirates, Tim Clark powiedział w październiku, że branża powinna zrobić coś więcej w tej sprawie, podkreślać postęp techniczny, który pozwolił zmniejszyć emisje spalin samolotów.

Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama