Kadłub B777X nie wytrzymał ciśnienia w teście

Kadłub nowego samolotu B777X rozstąpił się w teście ciśnieniowym na początku wrześnią, gdy ciśnienie zbliżało się do założonego poziomu — poinformował Boeing

Aktualizacja: 28.11.2019 10:26 Publikacja: 28.11.2019 10:14

Kadłub B777X nie wytrzymał ciśnienia w teście

Foto: Bloomberg

Koncern zawiesił we wrześniu testy obciążeniowe nowego samolotu szerokokadłubowego po ujawnieniu przez media, że klapa luku bagażowego nie wytrzymała naziemnego testu odporności.

Czytaj także: Debiut rynkowy B777X opóźniony. Problemy z silnikami

Dziennik „Seattle Times" poinformował jako pierwszy o szczegółach problemu, zdjęcia testu jakie otrzymał pokazują, że rozmiary szkody są większe od wcześniej ujawnionych, a pierwsze informacje były błędne.

Boeing podał teraz, że w końcowej fazie testu obciążeniowego inżynierowie przeprowadzili sprawdzian na poruszanie skrzydłami bardziej niż podczas spodziewanego normalnego ich zginania w czasie lotu. „W końcowych minutach testowania, w przybliżeniu po wykonaniu w 99 procentach testu obciążeniowego doszło do problemu, nastąpiła dekompresja tylu kadłuba"- cytuje Reuter wyjaśnienie koncernu.

Boeing uważa, że nie będzie to mieć istotnego wpływu na rozwiązania projektowe samolotu czy na przygotowania do pierwszego lotu, nie wpłynie też na generalny harmonogram programu. B777X ma wykonać pierwszy lot na początku 2020 r., a pierwsza dostawa ma nastąpić planowo w 2021 r. — dodał koncern.

Nadal bada przyczyny powstałego problemu. Według dziennika z Seattle, nie będzie musiał niemal z całą pewnością powtarzać testu, a urząd nadzoru pozwoli mu zapewne wykazać, że wystarczy tyko wzmocnić tę część kadłuba, gdzie doszło do rozstąpienia się.

Rzecznik FAA, Lynn Lunsford powiedział, że urząd „kontynuuje z Boeingem rozmowy o tej sytuacji. FAA wymaga od producentów przestrzegania norm projektowania i certyfikacji, a jak to zrobią, zależy od nich".

Koncern zawiesił we wrześniu testy obciążeniowe nowego samolotu szerokokadłubowego po ujawnieniu przez media, że klapa luku bagażowego nie wytrzymała naziemnego testu odporności.

Czytaj także: Debiut rynkowy B777X opóźniony. Problemy z silnikami

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Transport
Polskie firmy apelują do Donalda Tuska: nie porzucajcie projektu CPK
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił