Dziewiąte wcielenie Feliksa

Feliksy rozdane! Wśród laureatów znaleźli się Sandra Korzeniak, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Kazimierz Kaczor, Andrzej Zieliński i Maciej Englert

Aktualizacja: 28.10.2009 07:57 Publikacja: 27.10.2009 00:29

Laureaci Feliksów 2009 podczas wczorajszej gali rozdania tej prestiżowej nagrody teatralnej

Laureaci Feliksów 2009 podczas wczorajszej gali rozdania tej prestiżowej nagrody teatralnej

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Teatr warszawski w ubiegłym sezonie był ważny dla wszystkich – podkreślał przewodniczący jury Andrzej Precigs, przedstawiciel ZASP-u, w trakcie przemówienia inaugurującego uroczystość. – Obejrzeliśmy 80 przedstawień teatrów narodowych, miejskich, prywatnych i niezależnych, które w pełni uświadomiły nam, jak różnorodną ofertę teatralną ma Warszawa.

W kategorii Pierwszoplanowej Roli Kobiecej zwyciężyła Sandra Korzeniak za przejmującą i osobistą kreację Marilyn Monroe w spektaklu „Persona” w reżyserii Krystiana Lupy. To rzeczywiście opus magnum aktorki, która oddaje w tym przedstawieniu całą siebie reżyserowi i widzom.

Feliksa za pierwszoplanową rolę męską przyznano Andrzejowi Zielińskiemu za rolę Niejakiego Stroncyłowa, upadłego anioła, w spektaklu Wojciecha Adamczyka „Ludzie i anioły”.

– Strasznie się trzęsę, choć to kolejny raz, kiedy odbieram tę nagrodę – mówił aktor. – Jest ona dla mnie dowodem na to, że to, co myślę o teatrze i mojej pracy w nim, okazuje się docenione również przez widzów i kolegów.

W kategoriach Drugoplanowa Rola Kobieca i Męska nagrodzeni zostali: Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, kreująca Klitajmestrę w spektaklu „(A)pollonia” Nowego Teatru w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, oraz Kazimierz Kaczor za rolę Pana Mariana w przedstawieniu „Kieszonkowy atlas kobiet”, przygotowanym w Teatrze Powszechnym przez Waldemara Śmigasiewicza.

– Przede wszystkim należałoby podziękować pani Sylwii Chutnik za materiał, który dostałem dzięki niej do zagrania – powiedział aktor, odbierając Feliksa.

Największym chyba zaskoczeniem wieczoru była jednak nagroda za reżyserię. Choć nominowani w tej kategorii byli Grzegorz Jarzyna za znakomity spektakl „Między nami dobrze jest” i Krzysztof Warlikowski za przedstawienie „(A)pollonia”, nagroda została przyznana Maciejowi Englertowi za spektakl „To idzie młodość” – powrót w lata 50. i okres Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów. – Mam wrażenie, że czuwał nad nami dobry duch Krzysztofa Zaleskiego, autora scenariusza – mówiła Marta Lipińska, zastępująca reżysera w trakcie uroczystości.

Pamięć Krzysztofa Zaleskiego, Zbigniewa Zapasiewicza i Marka Walczewskiego, zmarłych w tym roku wybitnych artystów teatru, uczczono chwilą ciszy na samym początku uroczystości rozdania Feliksów.

Prezes firmy Allianz, która przejęła rolę mecenasa Feliksów i fundatora nagród po zmarłym Feliksie Łaskim, przyznał również tradycyjnie Feliksa specjalnego za całokształt twórczości. W tym roku otrzymał go Stefan Sutkowski, twórca i dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej.

– Nie ma drugiego takiego miejsca w stolicy – uzasadniał swój wybór Paweł Dangel – w którym od 50 lat jest ten sam dyrektor skupiony na budowaniu zespołu, a nie kreowaniu nowych mód teatralnych.

Teatr warszawski w ubiegłym sezonie był ważny dla wszystkich – podkreślał przewodniczący jury Andrzej Precigs, przedstawiciel ZASP-u, w trakcie przemówienia inaugurującego uroczystość. – Obejrzeliśmy 80 przedstawień teatrów narodowych, miejskich, prywatnych i niezależnych, które w pełni uświadomiły nam, jak różnorodną ofertę teatralną ma Warszawa.

W kategorii Pierwszoplanowej Roli Kobiecej zwyciężyła Sandra Korzeniak za przejmującą i osobistą kreację Marilyn Monroe w spektaklu „Persona” w reżyserii Krystiana Lupy. To rzeczywiście opus magnum aktorki, która oddaje w tym przedstawieniu całą siebie reżyserowi i widzom.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły