Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 29.03.2015 20:54 Publikacja: 29.03.2015 19:12
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
"Ifigenia w T"
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
Foto: Krzysztof Bieliński/Stowarzyszenie Gardzienice
W Gardzienicach biło zawsze źródło prawdziwego teatru. Włodzimierz Staniewski, uczeń Jerzego Grotowskiego, wraz z grupą zapaleńców stworzył coś, co określane jest mianem eksperymentalnego teatru antropologicznego.
Codzienne treningi to nie tylko chęć utrzymania niezwykłej sprawności ruchowej, muzykalności związanej z gestem i ruchem. To przede wszystkim odblokowanie tkwiących w każdym z nas ograniczeń oraz budowanie relacji z drugim człowiekiem. Każdy spektakl to przykład pełnego zestrojenia grupy artystów w jeden organizm.
Widać to doskonale w prezentowanym właśnie w Teatrze Polskim w Warszawie „Oratorium pytyjskim". Staniewski sięgnął tu do „Przykazania mędrców z Delf". Pochodzące z VI wieku przed Chrystusem sentencje przypominają najprostsze mądrości: „Poznaj samego siebie" czy „Podążaj za bogami". Wszystkie one wyświetlane na monitorach ilustrowane są ekspresyjnym tańcem i pantomimą. Te nawoływania, prośby, przestrogi czasem litanijne zaklęcia brzmią niemal jak dekalog Mojżesza. I choć – jak mówił „Rzeczpospolitej" tuż przed premierą Staniewski – nie pretendowały do słów przekazywanych przez jakiegokolwiek boga, uczą szacunku i posłuszeństwa wobec boskiej mocy.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Jeden z największych gigantów światowego teatru, Robert Wilson, reżyser, architekt, scenograf, artysta wizualny...
Marzę, żeby powstał w Kazimierzu obiekt multifunkcyjny, który mógłby służyć jako sala kinowa, teatralna, muzyczn...
Zakończył się 79. Festiwal Awinioński, który rozpoczął się od politycznego trzęsienia ziemi, jakim stał się teks...
„Burza” z Narodowego Akademickiego Ukraińskiego Teatru Dramatycznego we Lwowie na początek 29. międzynarodowego...
W wieku 59 lat odeszła Joanna Kołaczkowska, popularna i uwielbiana przez Polaków aktorka kabaretowa. Od 2002 rok...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas