To, co najlepsze na scenach

„Bieguni" Tokarczuk i „Fedra" z Katarzyną Figurą rozpoczną w piątek prestiżowe festiwale Boska Komedia i Warszawskie Spotkania Teatralne.

Aktualizacja: 03.12.2020 21:48 Publikacja: 03.12.2020 18:09

Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale Cezarego Tomaszewskiego

Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale Cezarego Tomaszewskiego

Foto: materiały prasowe

Dwa największe festiwale teatralne będzie można oglądać wszędzie tam, gdzie działa internet. Spektakle będą transmitowane na żywo, te z krakowskiej Boskiej Komedii za darmo, zaś Warszawskich Spotkań Teatralnych za 20 zł. Boska Komedia, jak zwykle, koprodukuje prapremiery.

– Nasz gest solidarności polega na tym, że daliśmy pracę artystom i szansę na kontakt z widzami – mówi dyrektor Bartosz Szydłowski. – Pokażemy osiem premier. Drugim gestem jest stworzenie platformy dla młodych, czyli zderzenie teatru z tym, co się dzieje na ulicach polskich miast. Mamy do czynienia z przełomem generacyjnym. Do tej pory obserwowaliśmy emigrację wewnętrzną lub tworzenie alternatywnej niszy z dala od głównego nurtu życia społecznego. Pokażemy też spektakle dla najmłodszych widzów.

To wszystko można obejrzeć na miejskiej platformie online PLAY KRAKÓW.

Boską Komedię rozpoczną w piątek „Bieguni" Olgi Tokarczuk w reżyserii Michała Zadary z Teatru Powszechnego w Warszawie – pochwała życia w ruchu, ale też opis świata niejednoznacznego i oswajania się z jego rozpadem. Warszawskie Spotkania Teatralne (WST) pokażą „Transfugium" według opowiadania Tokarczuk z kaliskiego Teatru im. Bogusławskiego w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego. To przypowieść o konflikcie człowieka z naturą i próbie powrotu do niej.

WST otworzy „Fedra" Grzegorza Wiśniewskiego z Wybrzeża z kreacją Katarzyny Figury. We wrześniu wygrała nią festiwal sztuki aktorskiej w Kaliszu. „Historia przemocy" Eweliny Marciniak to jedyny od dawna krajowy spektakl reżyserki, która ostatnio otrzymała w Niemczech nagrodę Faust za najlepszą reżyserię sezonu i pracuje głównie za granicą. Przedstawienie powstało w Teatrze im. Fredry w Gnieźnie.

Jego rosnącą rangę za dyrekcji Joanny Nowak i Marii Spiss dostrzegła Boska Komedia. Pokaże z Gniezna „I tak nikt mi nie uwierzy" Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina o ostatniej w Europie kobiecie spalonej na stosie dwa wieki temu. Z kolei „Krótka rozmowa o śmierci" Marcina Libera to znakomita prapremiera „Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią". Cały średniowieczny tekst odnaleziono niedawno w jednej z niemieckich bibliotek. Na Boskiej Komedii będzie można też obejrzeć „Dług" Jana Klaty z krakowskiego Teatru Nowego, m.in. z Bartoszem Bielenią i Marcinem Czarnikiem, rzecz o „kreatywnej bankowości".

Mocny będzie blok WST związany z emancypacją kobiet. Stary Teatr zaprezentuje „Panny z Wilka" Agnieszki Glińskiej, m.in. z Dorotą Segdą i Anną Radwan. Słupski Nowy Teatr poleca „Kupca weneckiego" Szymona Kaczmarka. Spektakl o tym, że nie tylko heteroseksualiści, ale również geje, wykorzystują kobiety, wygrał Festiwal Szekspirowski. Teatr Dramatyczny, gospodarz WST, da polską prapremierę „Pani Dalloway" Virginii Woolf w reżyserii Magdaleny Miklasz.

W programie Boskiej Komedii dwa spektakle ma Cezary Tomaszewski. Musical „Gracjan Pan" z wrocławskiego Capitolu inspirowany jest postacią youtubera Gracjana Roztockiego. Z kolei „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale" z Teatru im. Słowackiego został potraktowany jak gotowy scenariusz musicalu country. Wydarzeniem będzie „Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego z Teatru im. Osterwy w Lublinie. Katarzyna Kalwat przygotowała „Powrót do Reims", inspirowany biografią francuskiego socjologa Didiera Eribona. Jego coming out współgra z wyborami Jacka Poniedziałka.

Internetowa Boska Komedia TV poza rozmowami z twórcami nada debaty, m.in. o molestowaniu i mobbingu w teatrze - po oskarżeniach wobec założyciela zespołu Gardzienic i byłego szefa Teatru Bagatela. W pierwszej sprawie śledztwo prowadzi prokuratura w Świdniku. W drugiej postawiono dziewięć zarzutów. Oskarżonemu grozi do trzech lat więzienia.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły