Cztery kobiety, żadnego reżysera

Komuna//Warszawa zaprasza w dniach 11–13 lipca 2014 na premierę spektaklu pt. "Europa. Śledztwo". Trzy tancerki: Magda Jędra, Weronika Pelczyńska, Iza Szostak i dramaturżka Agata Szczęśniak prowadzą dochodzenie w sprawie przyszłości Europy.

Aktualizacja: 10.07.2014 13:03 Publikacja: 10.07.2014 12:52

Cztery kobiety, żadnego reżysera

Foto: materiały prasowe

Ciało. Trup. Nieobecność. Każde śledztwo zaczyna się od braku, a detektyw ma wypełnić lukę po czyimś zniknięciu. Trzy tancerki prowadzą dochodzenie w sprawie przyszłości Europy, od tropu do tropu: od symboli, utopijnych projektów, nadziei, do katastroficznych diagnoz i nowych konfliktów.

Czy jest to śledztwo w sprawie przestępstwa? A może w sprawie ciągu dalszego? Kto tu kogo szuka i śledzi? Czyżby poszukiwana była reżyserka?

Europa szuka reżyserki.

Czy to spektakl o tożsamości Europy? A może o tożsamości tancerek? Dlaczego zamiast pisać traktaty i prowadzić negocjacje artystki przebierają się, ubierają, rozbierają? Czy w ten sposób próbują nas zmylić?

Komuna//Warszawa do udziału w eksperymencie. Cztery kobiety, żadnego reżysera. Trzy tancerki i dramaturżka śledziły przyszłość Europy i szukały możliwości współpracy.

Na kolejne tropy naprowadzały teksty Petera Sloterdijka, Borisa Budena, Ágnes Heller, Oleksija Radynskiego, Marcina Króla, Przemysława Czaplińskiego, autora bestsellerowych kryminałów – Stiega Larssona, a także autorzy metek na ubraniach, które nosimy.

O autorkach:

Weronika Pelczyńska

– tancerka, choreografka, menedżerka kultury. Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu. W 2011 roku w Komunie// Warszawa odbyła się premiera solowego spektaklu Pelczyńskiej Yvonne, Yvonne, remiksu twórczości Yvonne Rainer, w cyklu RE// MIX. W 2012 współtworzyła i wystąpiła w spektakl Fire is raging in your hair w choreografii Anny Nowickiej, który zdobył berlińską nagrodę HAU w ramach festiwalu 100° Berlin. Od 2012 współpracuje i występuje z zespołem Cocoon Dance Company z Bonn.

Iza Szostak

– tancerka i choreografka. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Warszawie oraz Codarts – Rotterdam Dance Academy w Holandii. W 2007 roku odbyła staż w Belgii w zespole Jana Fabre/Troubleyn. W Holandii współpracowała z takimi artystami jak Michael Schumacher, Amy Raymond, Krisztina de Chatel i Felix Ruckert. Od 2008 roku współpracuje z zespołem Anna Holter + Company w Monachium. W październiku 2012 odbyła się premiera najnowszego projektu artystki, RE//MIX Merce Cunningham, zrealizowanego w wyniku konkursu ogłoszonego przez Komunę// Warszawa wspólnie z Instytutem Muzyki i Tańca.

Magda Jędra

– tancerka, choreografka, performerka. Zaczęła tańczyć po wstapieniu do Gdańskiego Teatru Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja. Współpracuje z Ramoną Nagabczyńską, Anitą Wach, Rafałem Dziemidokiem. Stale współpracuje z Anną Steller. W 2005 z muzykami Grzegorzem Welizarowiczem i Zbigniewem Bieńkowskim razem stworzyły swój pierwszy wspólny spektakl pod tytułem Good Killer, od którego został przyjęta nazwa ich grupy. Jej spektaklom blisko jest do idei performansu i nurtu site specific. Prowadzi zajęcia z techniki tańca współczesnego i improwizacji.

Agata Szczęśniak

– współzałożycielka, do 2012 roku wicenaczelna pisma i portalu „Krytyka Polityczna", stypendystka Yale. W latach 2005–2008 redaktorka działu Opinie/Świąteczna „Gazety Wyborczej". Socjolożka, absolwentka Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, studiowała też filozofię na Uniwersytecie Warszawskim.

EUROPA. ŚLEDZTWO

premiera: 11–13 lipca 2014, godz. 20.00

Komuna// Warszawa, ul. Lubelska 30/32, Warszawa

choreografia: Magda Jędra, Weronika Pelczyńska, Iza Szostak

dramaturgia: Agata Szczęśniak

realizacja świateł: Karolina Gębska

scenografia: Wojciech Pustoła

Cykl „PRZYSZŁOŚĆ EUROPY"

Europa jest miejscem szczególnym, ponieważ wywodząca się z niej kultura i system wartości są punktem odniesienia dla całego świata. Bez względu na szerokość geograficzną i historyczne tradycje wciąż żywa jest modernizacyjna siła idei, które narodziły się w starożytnej i nowożytnej Europie: demokracja, wolność osobista, prawa człowieka, prawa socjalne...

W 2014 roku Polska obchodzi 10-lecie wstąpienia do Unii Europejskiej, co jest dobrą okazją do refleksji nad ideą europejskiej wspólnoty – zwłaszcza teraz, w momencie kryzysu i załamania paneuropejskiego entuzjazmu.

Niektóre teorie naukowe zakładają, że przywiązanie ludzkości do zachowania status quo sprawia, iż na 97% przyszłość będzie zmieniać się ewolucyjnie i nie czekają nas rewolucje. Pozostałe 3% to dwie możliwości: zbudowanie lepszego świata lub katastrofa. Jak zatem rysuje się przyszłość Europy, dręczonej kryzysem demokracji i finansów? Jaka jest cena bezpieczeństwa? Do czego doprowadzi frustracja spychanych na margines? Czy powstanie nowa europejska idea? Wraz z zaproszonymi artystami zastanowimy się nad możliwymi scenariuszami, tymi, które wieszczą rozpad Unii, lub realnymi planami rekonstrukcji idei europejskiej i jej ponownego rozkwitu.

O Komunie// Warszawa

Komuna// Warszawa to jeden z najważniejszych teatrów niezależnych, eksperymentujący na styku sztuk performatywnych, wideoinstalacji i muzyki. Komuna// Warszawa w swej twórczości sięga po tematy ważne i współczesne, nieustannie poszukując nowych form i środków wyrazu. Tworząc przestrzeń do twórczego dialogu i dyskusji, przyciąga twórców młodego pokolenia, dając im wolność i swobodę artystyczną. Swoje spektakle zrealizowali tu m.in. Monika Strzępka i Paweł Demirski, Marcin Liber, Paweł Passini, Krzysztof Garbaczewski czy Leszek Bzdyl.

Komuna// Warszawa jest autorem cyklu RE//MIX, w ramach którego powstało prawie trzydzieści premierowych produkcji odnoszących się do klasycznych dzieł z dziedziny teatru i tańca, a także muzyki, literatury i filmu. Spektakle Komuny były prezentowane i nagradzane na międzynarodowych festiwalach, m.in. w Edynburgu, Kijowie, Moskwie, Berlinie, Monachium czy Tbilisi.

Od 2007 roku grupa działa na warszawskiej Pradze w „artystycznej kamienicy" przy ul. Lubelskiej 30/32 skupiającej grupy teatralne i artystów różnych dziedzin sztuki. Grupa prowadzi swoiste „miejsce kultury", gdzie wystawiane są nie tylko sztuki teatralne, ale proponowane są także inne działania angażujące publiczność, takie jak perfomance, wykłady, pokazy filmów i wideo, koncerty i dyskusje.

Ciało. Trup. Nieobecność. Każde śledztwo zaczyna się od braku, a detektyw ma wypełnić lukę po czyimś zniknięciu. Trzy tancerki prowadzą dochodzenie w sprawie przyszłości Europy, od tropu do tropu: od symboli, utopijnych projektów, nadziei, do katastroficznych diagnoz i nowych konfliktów.

Czy jest to śledztwo w sprawie przestępstwa? A może w sprawie ciągu dalszego? Kto tu kogo szuka i śledzi? Czyżby poszukiwana była reżyserka?

Pozostało 92% artykułu
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie