Turystyka to bardzo ważny aspekt gospodarki Gdańska. Czy pandemia go zmieniła?

W zeszłym roku liczba turystów z zagranicy spadła aż o 75 proc. To niepokojące, tym bardziej że z badań wynika, że zagraniczni turyści, którzy przyjeżdżają do nas na jakiś czas, a nie tylko są przejazdem, zostawiają więcej pieniędzy niż krajowi. Turystyka krajowa spadła o 28 proc., ale myślę, że i tak byliśmy jednym z liderów w kraju, bo turystów było u nas całkiem sporo. Od połowy maja jest ich z każdym miesiącem coraz więcej i mamy nadzieję, że ten rok będzie lepszy niż 2020. Być może nie powrócimy do wartości sprzed pandemii, ale się do nich zbliżymy.

Czy zmieni się strategia promocji Gdańska? Będą państwo szukać sposobów na przyciągnięcie innych turystów?

Od kilku tygodni turyści zasypywani są propozycjami nie tylko z całego kraju, ale i z całej Europy. Dlatego musimy działać na podstawie pewnej specyfiki. Bazujemy na ruchu krajowym, który spadł nieznacznie w stosunku do międzynarodowego, ale także myślimy o turystyce wewnętrznej. Nasza akcja „Zostań turystą we własnym mieście" ma przekonać gdańszczan do odkrywania miasta na nowo po okresie pandemicznym. Po miesiącach lockdownu wszyscy łakniemy wyjść do restauracji i liczymy na to, że napędzi to gospodarkę w naszym mieście.

Jak będzie wyglądało gdańskie lato, jeśli chodzi nie tylko o gastronomię czy turystykę, ale także wydarzenia kulturalne?

Obserwujemy budzącą się do życia turystykę zagraniczną i osobiście bardzo liczę na to, że implementacja paszportów covidowych w UE i Schengen ruszy, a ruch wróci. Liczymy na dobry sezon, szczególnie w kontekście zaplanowanych imprez. Przed nami nasze główne letnie wydarzenie, czyli Jarmark Świętego Dominika, który odbył się także w ubiegłym roku, w warunkach pandemicznych przy mniejszej liczbie stoisk, ale bez wydarzeń kulturalnych. W tym roku będą one mu towarzyszyć. W sezonie letnim planujemy także otwarcie Muzeum Bursztynu. Ofertę przygotowujemy w reżimach sanitarnych, we współpracy z sanepidem, by każdy mógł czuć się bezpiecznie.

Pojawiają się pomysły użycia paszportów covidowych, by wejść na koncerty, do restauracji i galerii handlowych. To dobry kierunek?

Tak, bo stanowi zachętę do zaszczepienia. Takie rozwiązanie zadziała jednak pod warunkiem, że rząd przyjmie jasne regulacje i dokładnie określi dostęp do kodów QR, a także uzasadni to w legislacji. Jeśli zaś miałoby to zostać przerzucone na organizatorów imprez, mogłoby rodzić problemy, podobnie jak z przestrzeganiem zasad 50-procentowego obłożenia w transporcie publicznym czy obowiązkiem noszenia maseczek. Niektórzy się do tych zasad stosowali, inni nie, ale nie było możliwości, by w każdym miejscu postawić stróża prawa, który pilnowałby ich przestrzegania.

Na ile dla mobilności Pomorza ważny jest system Fala?

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Ogłoszenie wyników konkursu już 28 września

Dowiedz się więcej

Specyfika układu Trójmiasta i gmin ościennych, ale i całego Pomorza sprawia, że w gąszczu taryf i biletów trudno wybrać najlepszą ofertę. System Fala poprowadzi pasażerów, by mogli szybko i sprawnie się przemieszczać za najniższą cenę. W każdym pojeździe i na wielu węzłach przesiadkowych pojawiły się już urządzenia pozwalające zakupić bilet i odbić kartę przez nośnik płatniczy czy smartfona.

—współpraca Karolina Kowalska