Niedzielne wybory w Hamburgu wygrała SPD,co nie było żadną niespodzianką. Był nią za to przebieg kampanii wyborczej ,w której nie mówiono praktycznie nic o największej porażce lokalnej polityki jaką jest budowa Elbphilharmonie czyli Filharmonii nad Łabą. Usytuowana w miejscu dawnego spichlerza przy ujściu do portu została pomyślana jako swego rodzaju szklany namiot na betonowej podstawie spichlerza.
Gdy planowano inwestycję miasto przeznaczyło w 2003 roku na jej realizację 77 mln euro. Miała być gotowa w 2010 roku. Końca jednak nie widać. Jak zapewnia burmistrz Olaf Scholz, otworzy swe podwoje w styczniu 2017 roku. O kosztach woli nie wspominać. Na koniec ubiegłego roku z początkowych 77 mln zrobiło się 865 mln. Do chwili oddania wydatki przekroczą zapewne 1 mld euro. Eksplozja kosztów niebotyczna. Większa niż w przypadku nowego lotniska w Berlinie.
Miało być gotowe w 2012 roku. Wiadomo już jednak, że pierwsze samoloty wystartują nie wcześniej niż za trzy lata. Realiści twierdzą, że dopiero w 2019 roku. To tego czasu remontu wymagać będzie czynne nadal lotnisko Tegel, chociaż dawno już miała tam rosnąć trawa. Z początkowych kosztów 1,7 mld euro zrobiło się już 5,1 mld. A każdy kolejny dzień zwłoki ,to kolejne tysiące dodatkowych wydatków.
Zarówno w Hamburgu jak i Berlinie wszyscy już do tego przywykli. Nikt nie zadaje już właściwie pytań skąd tyle naiwności, kto zawinił czy też, kto na wszystkim zarobił. Jedynym efektem są dziesiątki procesów sądowych. Odszkodowań żądają wszyscy od wszystkich: wykonawcy od planistów, zleceniodawcy od wykonawców, władze miasta od wszystkich po kolei. A budowy ślimaczą się w takim samym tempie jak dawniej.
Od samego początku wiadomo było, że Filharmonia nad Łabą wyposażona zostać ma w tysiąc specjalnych okien elewacyjnych. Koszt jednego to 20 tys. euro. W sumie więc ponad jedną czwartą całości kosztów miały pochłonąć wydatki na same okna. Czy za resztę można było wybudować gmach? Oczywiście, że nie ale nikt nie protestował. W myśl zasady, że pieniądze muszą się znaleźć, bo przecież budowy się nie zatrzyma.