Dopiero w 2017 r. wejdą w życie przepisy nowelizacji ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, która znosi opłatę recyklingową od sprowadzanych samochodów. Przewiduje to nowela, którą w piątek uchwalili posłowie.
Tak długie vacatio legis naraża Polskę na postępowanie przed Trybunałem Sprawiedliwości UE. Komisja Europejska jesienią 2014 r. upominała bowiem Polskę m.in. za to, że przepis nakazujący płacić obywatelom 500 zł na przyszły recykling aut jest niezgodny z unijnymi regulacjami. I projekt ma to naprawić, ale dopiero za prawie dwa lata.
Zgodnie z nowelizacją przedsiębiorcy sprowadzający auta nie będą musieli zapewnić sieci demontażu pojazdów w taki sposób, aby kierowcy mogli oddać wrak w promieniu 50 km od domu.
Firma, która sprowadza ponad 1 tys. samochodów rocznie, ma mieć w każdym województwie trzy stacje demontażu lub tyle samo punktów zbierania pojazdów.
Mniejsze firmy mają mieć trzy stacje demontażu lub punkty zbierania w różnych miastach.