Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 jest od 11 lat prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.

Od 1 marca linia będzie otwarta przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Całą dobę, na stronie www.116111.pl/napisz dostępna jest też pomoc online.

- Rozmawiam z dziećmi od wielu lat. Od zawsze mówiły mi, że chciałyby dzwonić do nas nocą. Wtedy można spokojnie rozmawiać. Nocą walczymy z samotnością, analizujemy mijający dzień i boimy się jutra. Dzieci też się boją... i dzwonią - powiedziała cytowana w komunikacie fundacji Paula Włodarczyk, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, która od 7 lat jako konsultantka rozmawia z dziećmi.

- Całodobowe wsparcie dzieci to dla nas wielkie wyzwanie. Wyzwanie, które niesie za sobą ogromną odpowiedzialność, ale przede wszystkim nadzieję - dodała.

Zdaniem fundacji, telefon "uzupełnia istotną lukę w polskim systemie pomocy dzieciom, które nie mają dostępu do profesjonalnej opieki w swoim otoczeniu".

Powołując się na dane policyjne fundacja zwraca uwagę, że z roku na rok w Polsce rośnie liczba prób samobójczych dzieci i młodzieży. Z danych wynika, że w 2019 r. zarejestrowano 951 prób samobójczych osób niepełnoletnich, w tym 46 podjętych przez dzieci do 12 roku życia. W ubiegłym roku 98 prób zakończyło się śmiercią dziecka.

Według badań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, odebrać sobie życie próbowało 7 proc. młodych ludzi w wieku od 13 do 17 lat, a samobójstwa stanowią jedną z głównych przyczyn śmierci dzieci i nastolatków w grupie wiekowej 10-19 lat.

Jak podaje fundacja, każdego dnia konsultanci telefonu zaufania 116 111 odbierają ok. 300 połączeń, z których 130 dotyczy problemów związanych ze zdrowiem psychicznym, takich jak depresja, niska samoocena, stres, niepokój i lęki, zaburzenia odżywiania, samotność czy smutek.

Miesięcznie konsultanci telefonu podejmują około 40 interwencji kryzysowych w wymagających natychmiastowej reakcji odpowiednich służb przypadkach.

W ciągu 11 lat działania linii 116 111 specjaliści fundacji odebrali ponad 1,3 mln telefonów od młodych ludzi i odpowiedzieli na ponad 64 tys. anonimowych wiadomości online. W tym czasie podjęto 1852 interwencje ratujące życie najmłodszych.