Reklama

Kontroler ma pomóc pasażerowi

Już nie tylko łapanie jeżdżących na gapę. W Krakowie, Łodzi, Wrocławiu zmieniają się zadania kontrolerów biletów.

Aktualizacja: 10.02.2016 06:07 Publikacja: 08.02.2016 18:16

Kontroler ma pomóc pasażerowi

Foto: Fotorzepa, Dariusz Golik

Miejscy przewoźnicy coraz częściej ubierają tzw. kanarów w mundury, by łatwo było ich rozpoznać. W Krakowie od początku lutego połowa kontrolerów Renomy (50 osób) chodzi w specjalnych granatowych mundurach z logo Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT) oraz w czerwonych krawatach. Każdy ma też identyfikator.

– Taki był wymóg przetargu na kontrolę biletów w naszej komunikacji – mówi Piotr Hamarnik z ZIKiT i dodaje, że firmie zależało na tym, by pasażerowie widzieli kontrolerów i w razie potrzeby mogli zwrócić się do nich o pomoc. – Mają być oni taką mobilną informacją o komunikacji – wyjaśnia.

Kraków nie jest pierwszym miastem, w którym oznakowano kontrolerów. W służbowe stroje ubrano ich także we Wrocławiu. Jak się sprawdzają?

– Dla gapowicza nie ma znaczenia, czy kontroler ma mundur czy nie, bo kontrola nie jest mu na rękę. Ale dla innych są pomocni – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik wrocławskiego MPK.

Z kolei w Łodzi kontrolerzy są oznakowani już od czterech lat. – Zakupiliśmy dla nich kamizelki odblaskowe z napisem „kontrola biletów". Nie sprawdziły się, bo część pracowników czuła się zagrożona. Były nawet przypadki obrzucania kontrolerów butelkami – opowiada Sebastian Grochala, rzecznik łódzkiego MPK.

Reklama
Reklama

Przewoźnik wybrał inną opcję. Kanarów ubrano w mundury takie same jak noszą kierowcy autobusów czy motorniczowie. Teraz przypadków napaści na kontrolerów poza komunikacją nie ma, a mieszkańcy nie są w stanie odróżnić czy to kontroler czy też np. motorniczy.

Czy zmiana w wyglądzie kanara wyszła miastom na dobre? Agnieszka Korzeniowska jest przekonana, że tak.

– Widać różnicę w podejściu do pasażerów. Kiedy umundurowani kontrolerzy pojawili się w komunikacji, wzrosła liczba sprzedanych biletów, a spadła wystawianych mandatów za jazdę na gapę – opowiada.

Łódzkie MPK tłumaczy, że wprowadzając mundury, chciało nie tylko zmobilizować pasażerów do kasowania biletów, ale głównie zależało mu na tym, by w sytuacjach niebezpiecznych podróżni wiedzieli, kogo prosić o pomoc.

Z podobnego założenia wychodzono w Krakowie, gdzie nie brakuje turystów. – Nie każdy, wybierając się do naszego miasta, wie, jak funkcjonuje system komunikacji – wyjaśnia Piotr Hamarnik. – Z informacji, jakie mamy, wynika, że pasażerowie są zadowoleni z umundurowanych kontrolerów.

Argument o zmianie podejścia do pasażerów nie przebił się jak na razie w Warszawie. W stolicy ponad 130 kontrolerów nie nosi mundurów. Czy Zarząd Transportu Miejskiego wprowadzi jednakowe służbowe stroje? – Dziś trudno odpowiedzieć na to pytanie. Jeśli wzrośnie liczba kontroli biletów i będą one systematyczne, wówczas będziemy się nad tym zastanawiali – mówi Wiktor Paul z ZTM.

Reklama
Reklama

Przyznaje, że planowane jest zwiększenie liczby kontrolerów, ale kiedy to nastąpi, jeszcze nie wiadomo.

Niedawno opisywaliśmy w „Rz" przypadek studentów przebywających w Polsce w ramach unijnego programu Erasmus. Zostali ukarani za to, że nie mieli przy sobie legitymacji polskiej uczelni, a jedynie legitymację Erasmusa. Kontrolerzy zażądali od nich natychmiastowej opłaty i nie powiedzieli im, w jaki sposób można karę anulować.

– Takie traktowanie cudzoziemców przez kontrolerów jest niedopuszczalne. Sporo jeżdżę po świecie i nieraz zdarzyło się, że kupiłem niewłaściwy bilet. Nigdy mnie nikt za to nie ukarał. Przeciwnie, za każdym razem kontroler pomagał mi naprawić błąd – mówi Paweł Poszytek, były dyrektor Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. – Dobrze, że niektórym miastom zależy na tym, by to zmienić.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
Co przyciąga do Polski ukraińskich imigrantów? Wyniki badania
Społeczeństwo
Budżet Mazowsza na 2026 rok. Administracja pochłonie więcej niż zdrowie
Społeczeństwo
Zaborów nie widać. Usług publicznych też nie. I zyskuje na tym Konfederacja
Społeczeństwo
Jak zgłosić rosyjski dron przez telefon?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama