Reklama

Autostrady w Niemczech będą płatne

Kraje sąsiedzkie protestują przeciwko wprowadzeniu opłat za autostrady dla samochodów osobowych, przeciwny jest też Bundesrat - druga izba niemieckiego parlamentu. Jednak decyzją Bundestagu myto zostanie wprowadzone.

Aktualizacja: 25.03.2017 07:48 Publikacja: 25.03.2017 07:20

Bundestag wprowadza opłaty za autostrady także dla samochodów osobowych.

Bundestag wprowadza opłaty za autostrady także dla samochodów osobowych.

Foto: Wikimedia Commons/ domena publiczna

Po wieloletnich zabiegach i lobbowaniu minister transportu Alexander Dobrindt (CSU) przeforsował wprowadzenie autostradowego myta. Prezentując ustawę w parlamencie, określał ją mianem „projektu europejskiego”, tłumacząc, że myto jest „sensowne i sprawiedliwe”, gdyż także inne kraje europejskie pobierają tego typu opłaty. Przychody z myta staną się poważnym zastrzykiem dla inwestycji w infrastrukturę drogową.

Kontrowersyjne przepisy

Za wprowadzeniem opłat zagłosowali nawet socjaldemokraci, którzy opierali się temu pomysłowi latami. Wiceszef frakcji SPD Soeren Bartol powiedział, że „SPD z wielkim bólem brzucha głosuje dziś za wprowadzeniem opłat dla samochodów osobowych”, jednak ze względu na solidarność koalicyjną akceptuje ten projekt, nadal uważając go jednak za „bezsensowny”.

Spotkało się to z krytyką ze strony Lewicy i Zielonych, którzy zarzucili socjaldemokratom tchórzostwo. Ich zdaniem projekt jest anty-europejski, bo zaszkodzi współpracy regionalnej i zbuduje mury w czasach, które i tak są już trudne dla UE.

Myto zostało uchwalone już 2 lata temu, jednak pod lupę wzięła je Komisja Europejska, dopatrując się w nowej regulacji dyskryminowania zagranicznych kierowców. Mieszkańcy Niemiec będą mogli bowiem dzięki tym opłatom płacić niższy podatek od posiadania aut, co wyrówna im wydatki. Po drobnych korektach ze strony Niemiec KE zaakceptowała jednak ostatecznie kontrowersyjną ustawę.

Reklama
Reklama

Niemieccy kierowcy nie stracą

Nowe regulacje zakładają, że niemieccy kierowcy będą płacić za użytkowanie zarówno sieci autostrad o łącznej długości 13 tys. km, jak i pozostałych dróg o łącznej długości 39 tys. km. Cudzoziemcy będą płacić jedynie za poruszanie się po autostradach.

Niemieccy posiadacze pojazdów będą zobowiązani do uiszczania rocznej opłaty wynoszącej średnio 67 euro. Ta opłata ma się im całkowicie zwrócić dzięki obniżonemu podatkowi od pojazdów.

Kierowcy spoza Niemiec będą zobowiązani do takiej samej opłaty rocznej lub do uiszczania opłat krótkoterminowych. Za 10 dni korzystania z autostrad opłata wyniesie od 2,5 do 25 euro, zaś za dwa miesiące od 7 do 50 euro, zależnie od wielkości i stopnia zanieczyszczania środowiska przez pojazd.

Opłaty mają wejść w życie w 2019 roku. Sąsiedzi Niemiec, w tym Austria, chcą zaskarżyć nowe regulacje w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Społeczeństwo
Kłopoty z multikulturowością na antypodach
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Społeczeństwo
Pobór wraca do Europy? Francja szykuje się na trudne czasy
Społeczeństwo
Ludwig A. Minelli nie żyje. Założyciel Dignitas miał 92 lata
Społeczeństwo
Lotnisko w Wilnie zamknięte. To kolejny taki przypadek nad Litwą
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Wspomnienie
Nie żyje sir Tom Stoppard, legenda brytyjskiej dramaturgii
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama