65 proc. ankietowanych pasażerów samochodów uważa, że dzięki ich interwencjom kierowcy jeżdżą bezpieczniej. Jednocześnie 73 proc. kierujących twierdzi, że pasażerowie nie zwracają im uwagi, gdy niebezpiecznie prowadzą samochód.
Takie wyniki przynoszą badania przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie Fundacji PZU. Dlatego swoją akcję „Kochasz? Powiedz STOP wariatom drogowym" fundacja kieruje do bliskich kierowców.
– „Wariat drogowy" to nie tylko kierowca, który nagminnie łamie przepisy czy jeździ z nadmierną prędkością. To każdy, kto nie zapina pasów bezpieczeństwa czy w nieodpowiedni sposób korzysta z telefonu podczas jazdy – przekonuje prezes Fundacji PZU Bogdan Benczak.
Raport „Z bliskimi po drodze" TNS Polska przygotował na podstawie badań opinii publicznej na próbie 500 kierowców i 500 pasażerów. Wynika z niego, że na zmianę niebezpiecznych zachowań na drogach największy wpływ mają uwagi osoby bliskiej – małżonka, partnera, rodziców czy dzieci.
Fundacja przygotowała zawieszki w kształcie serduszek z gotowymi hasłami (np. „Zwolnij! Sama kredytu nie spłacę") albo miejscem na wpisanie własnej wiadomości. Będzie je rozdawać na stacjach benzynowych, bramkach autostrady A2 czy w oddziałach PZU. Zawieszki mają też rozdawać podczas kontroli policjanci ruchu drogowego.